Niet alleen de combikaarten zijn uitverkocht voor Paaspop. Ook de campingkaarten zijn er doorheen en er bivakkeren maar liefst 9000 bezoekers op de Paaspopcamping. Terwijl velen nog aan het bijkomen zijn van The Prodigy besluit een vriendengroep het feest weer aan te wakkeren. Eigenlijk past het nummer wat ze draaien wel bij het festival in Schijndel “Welkom in de feesttent, welkom op de allerleukste party van het dorp.”
Ook de laatste dag van Paaspop heeft voldoende in petto. Net zoals de dagen ervoor mag er over het weer niet geklaagd worden en gaat eenieder waar men gebleven was. Juist! Met het kijken van de vele optredens. Rockportaal trapt af bij Moss die al in de Phoenix-tent zijn begonnen. Voor velen blijkt dit de ideale opener van de dag. Moss is een band die al jaren aan de weg timmert maar door hun eigenzinnige muziek nooit de grootse airplay krijgt die het verdient. De Amsterdammers laten horen waar ze anno 2014 mee bezig zijn en dat heeft vooral te maken met het promoten van hun meest recente geluidsdrager “We Both Know The Rest Is Noise”. Terwijl we her en der nog wat gapende bezoekers zien gaan de kelen wel wijd open als de band “I Apologise” inzet. Het meezingen van het refrein, maar vooral de letters “oooooooooo” is aan Paaspop wel besteed. Voor de rest kijkt het publiek rustig naar een solide band die een goede show neerzet.
Van wie er binnenkort ook een nieuw album zal verschijnen is DeWolff. De Limburgers zijn ook weer van de party en weten de Phoenix-tent al vrij snel voor zich te winnen. Het publiek springt en deint al snel mee op de klanken van het Hammond-orgel. Ondertussen is de band dan ook geen vreemde meer en hebben ze al flink wat optredens achter de rug. Toch lijkt DeWolff keer op keer weer beter te worden en altijd weer te werken aan wat nieuws. Het enthousiasme spat van het podium, we zien mensen met passie aan het werk. De grote Phoenix-tent is dan ook de juiste plek om te zijn op dit uur van de dag. We krijgen alvast een klein voorproefje van “Grand Southern Electric”, maar laten ons vooral meevoeren met het oudere werk. “Gold and Seaweed” blijkt vandaag de grootste troef van de DeWolff waarbij zanger Pablo het zelf niet kan laten om even de pit in te duiken. Zo worden publiek en band even èèn.
Met “Heavy Flowers” wist hij in 2012 zijn naam al aardig te vestigen. In 2014 doet hij hier een behoorlijke schep bovenop. Blaudzun’s “Promises Of No Man’s Land” was veelal te horen in de samenvattingen van de NOS tijdens de Winterspelen. Geen wonder dat er veel bezoekers klaarstaan voor zijn optreden op Paaspop. Een goedgevulde tent wil wel eens horen wat het multi-talent uit Utrecht allemaal kan. Vanaf het moment dat Blaudzun aftrapt met “Euphoria” is het genieten in de Phoenix-tent. Er wordt al vrij snel meegezongen, men blijkt het nieuwe materiaal al goed te kennen. Het podium is eigenlijk te klein voor deze artiest, die met zijn flinke band heel wat ruimte nodig heeft. Het is dan ook moeilijk om alle instrumenten goed gestemd te krijgen en we horen her en der toch wat kleine foutjes. Het optreden hoeft er gelukkig niet onder te lijden. Ook blijkt zanger Johannes niet altijd de perfecte spreker, want even waant hij zich op Pinkpop, terwijl we toch echt in Schijndel zijn. Ook de vraag wie er allemaal op de camping staat is eigenlijk niet zo van belang. De focus is er vandaag niet de gehele tijd, maar er is genoeg te genieten van deze Utrechtse formatie.
Waar ook hoge verwachtingen van zijn is The Boxer Rebellion. Ze scoorden bijna de befaamde titel voor Song van het Jaar 2013 en staan vandaag in de Apollo-tent om daar een optreden te verzorgen. De hoge verwachtingen blijken helaas niet te worden ingelost. The Boxer Rebellion leverde met “Promises” een mooi album af, maar dit blijkt niet genoeg te zijn om het Paaspoppubliek continu te vermaken. Muzikaal is er niets op de mannen aan te merken, maar misschien waant de band zich groter dan dat ze werkelijk zijn. In Nederland hebben ze simpelweg nog niet de grootse status en dat is merkbaar vandaag in het publiek. De trouwe fans zingen veelal wel mee, maar voor velen is het toch wachten op het moment dat “Diamonds” wordt gespeeld. Deze ontbreekt natuurlijk niet en het blijkt dan ook meteen het hoogtepunt van de set. Ook blijkt men een grote voorliefde te hebben voor Depeche Mode en eert de band met een versie van “Enjoy The Silence”. Natuurlijk kent Paaspop dit nummer en zingt graag even mee, maar daar blijft het dan ook bij. Het mist vandaag dan ook net dat extra stukje glans waardoor het niet tot de hoogtepunten van het festival behoort.
Absoluut èèn van de populairste bands van het moment in Nederland is Kensington. De band, die net zoals Blaudzun uit Utrecht komt weten overal volle zalen te trekken. Ook als zelfs Kensington er even is uitgeweest om een album op te nemen in Duitsland trekt de formatie met gemak een volle tent. Niet geheel verwonderlijk, want de band wordt enorm veel gedraaid op de nationale radiozenders. Hun album “Vultures” leverde al heel veel airplay op en ook hun nieuwe single werd positief ontvangen. Het wordt dan ook een meezingspektakel in de Apollo. Hierdoor is Kensington ook meteen de ideale festivalact. Hits zoals “Home Again” en “Don’t Look Back” gaan er in als zoete koek en de flink gevulde tent applaudisseert, zingt en springt op de muziek van Kensington. De mannen genieten zichtbaar en ook op het optreden is niets aan te merken. Ook het komende festivalseizoen zal een drukke tijd worden voor Kensington, want als op het toekomstige album nog meer hits zoals “Streets” staan kan het eigenlijk niet meer mis. Hun optreden op Paaspop is in ieder geval geslaagd.
Ook op zondag is er een plaatsje voor Hardcore op Paaspop. Niemand minder dan Hatebreed mag de Phoenix-tent doen rammen en beuken. Daar waar op vrijdag nog Terror in de latere uren de liefhebbers van het genre trakteerden op een fijne performance in de Jack Daniels-tent is het nu aan de mannen uit New Haven om de Phoenix op zijn kop te gaan zetten.. Rockportaal ziet veel gezichten die er ook op vrijdag al bij waren en ook nu gaat het redelijk los. De moshpits is waar het om draait. Dat in combinatie met het meebrullen van de teksten van Hatebreed maakt het een ware sensatie. De band bestaat ondertussen ook alweer zo’n twintig jaar en soms gaat dit wel eens te kosten van de zangkwaliteiten. Zanger Jamey Jasta geeft echter alles wat hij heeft. Hij schreeuwt, groms, brult en dat is waarvoor de Jack Daniels-tent is uitgelopen. Ook het lompe gitaarspel van Hatebreed zorgt ervoor dat het publiek nog eenmaal uit zijn dak mag gaan. Hardcore en Paaspop hebben elkaar ook dit weekend weer gevonden.
Drie dagen Paaspop gaan er in een sneltreinvaart doorheen. Nationale en internationale artiesten hebben hun weg weer naar Schijndel gevonden. Echter is er nog een hele grote naam voor het allerlaatste bewaard. Wie dan ook nog een beetje energie overheeft gaat nog helemaal los bij de Kaiser Chiefs. De band uit Leeds beleefde met hun album “Employment” een droomstart en speelde sindsdien vele zalen en festivals plat. Ook in Nederland waren ze al meervoudig te gast op Lowlands en Pinkpop. Vandaag staat Paaspop op hun tourschema en een volle tent wacht af of de band het nog steeds in zich heeft om de boel op zijn kop te zetten. De afgelopen jaren horen we namelijk iets minder van de band. Drummer Nick verliet de band en ook het laatste optreden op Pinkpop was geen gigantisch succes. Vandaag blijkt van dit alles niets meer merkbaar. Kaiser Chiefs speelt als een geoliede hitmachine. Men trapt af met “Everyday I Love You Less And Less” om vervolgens al snel “Everything Is Average Nowadays”, “Never Miss A Beat” en “Little Shocks” te laten horen. De band laat er geen gras over groeien en laat het publiek smullen van grote hits. Het draait ook om het promoten van nieuw materiaal van hun nieuwe album “Education, Education, Education & War” en deze tracks passen prima tussen de oude hits. Zanger Ricky Wilson blijft de ultieme entertainer van de band. Graag bespeelt hij de camera en de cameravrouw en zweept het publiek met gemak nog eenmaal op. De band heeft ook genoeg hits op hun naam staan om het publiek mee te krijgen. Wie wil er dan ook niet meezingen met “Ruby” of springen op “I Predict A Riot”? Ook vandaag klimt Ricky weer ergens een mast in en staat hij te dansen op een bar aan de zijkant van de tent. Paaspop kan zich geen vermakelijkere uitsmijter wensen dan de Kaiser Chiefs. “Oh My God”, wat was het weer een schitterende editie. Het festivalseizoen is bij deze weer voor geopend!