1. Hallo Jørn, allereerst wil ik je complimenteren met de nieuwe cd. Het heeft wel vier jaar geduurd voordat er nieuw studiowerk kwam. Wat is de reden hiervoor?
JVL: Dank je wel voor het compliment. Fijn dat je geniet van de nieuwe nummers. Er is niet één reden waarom het vier jaar heeft geduurd. Na de release van “God’s Equation” zijn we met veel plezier in 2008 gaan touren. Tijdens de tour schrijven we eigenlijk geen nummers. Na de tour hebben we even rust gehouden. We moesten even op adem komen. In 2009 zijn we weer begonnen met het schrijven van nieuwe nummers en dit heeft eigenlijk maar een jaar geduurd. In mei/juni 2010 hadden we zelfs alle nieuwe nummers al opgenomen. Tegen die tijd liep ons contract met Limb ook af, dus moesten we op zoek naar een nieuw label. Gelukkig waren er een aantal in Pagan’s Mind geïnteresseerd. In Steamhammer/SPV vonden we een label dat op de lange termijn goed zou zijn voor ons. Zij geloven in ons en de baas bij Steamhammer/SPV communiceert op hetzelfde niveau als dat wij doen. Hij is vooral geïnteresseerd in muziek en het klikte meteen. Nadat de cd in oktober 2010 gemixt is, had Steamhammer/SPV nog wat tijd nodig voordat “Heavenly Ecstacy” uitgebracht kon worden. Dus vier jaar lijkt lang, maar uiteindelijk hebben we er ongeveer anderhalf jaar over gedaan om alles te schrijven en op te nemen.
2. Je vertelde net dat de cd in oktober 2010 gemixt is. Jullie kozen voor Stefan Glaumann (onder andere ook verantwoordelijk voor het mixen bij Rammstein en Within Temptation).
JVL: Stefan had “God’s Equation” ook gemixt en dat was heel erg goed bevallen. Hij is gewoon goed en niet echt de persoon om zijn stempel te drukken op de sound. Je hoort wel eens andere bands die hun muziek in dezelfde studio opnemen en mixen, waardoor het allemaal een beetje hetzelfde gaat klinken. Bij Pagan’s Mind werkt dat niet. Stefan is goed in staat om onze muziek te laten zoals wij het graag willen. Hij is er niet op uit om onze sound te veranderen.
3. “Heavenly Ecstacy” is opgenomen in de PM studio’s. Maakt dat alles makkelijker of moeilijker?
JVL: Vooral goedkoper haha. De echte PM studio’s bestaan niet echt. We hebben allemaal thuis voldoende goede apparatuur om muziek professioneel op te nemen. Hierdoor is het wel makkelijker om snel wat te registreren. Gewoon muziek, een riff of melodie die uit het heart wordt gespeeld. Een voordeel van een andere studio is vaak dat er een objectief persoon meeluistert, die als “critical friend” commentaar kan leveren. Maar doordat iedereen thuis wat kan opnemen is het wel een stuk makkelijker om je ideeën neer te leggen. We komen sowieso maandelijks bij elkaar om onze nieuwe ideeën voor een nieuw nummer met elkaar door te nemen. Zo krijgt iedereen weer nieuwe ideeën en groeit een nummer. Wanneer ik een nummer op mijn gitaar bedenk, houd ik wel altijd rekening met de zang van Nils. We kennen elkaar nu zo lang, dat ik wel een idee heb hoe hoog en laag hij kan zingen. Helaas was Ronny Tegner (keyboards) deze keer minder in staat om mee te schrijven. Hij had het naast Pagan’s Mind erg druk. Tijdens het opnemen van de nummers heeft hij zijn stukken voor de keyboard ter plekke ingespeeld. Uiteindelijk zijn we allemaal verantwoordelijk voor de nummers en het geluid van Pagan’s Mind.
JVL: Als je kijkt naar de vorige cd’s zijn ze toch wel allemaal anders. Op onze debuutcd “Infinity Divine” uit 2000 waren we vooral progressief bezig met wat aandacht voor melodie. Daarna de twee conceptcd’s. “God’s Equation” was qua mix modern en vrij droog. Met “Heavenly Ecstasy” is het allemaal een beetje gedraaid, zijn we ontwikkeld. Wat ouder en wijzer waarschijnlijk. De muziek van Pagan’s Mind kun je nu het beste omschrijven als melodisch met progressieve elementen. Hoewel er op de nieuwe cd ook echte rechttoe-rechtaan metal staat. We zijn in de loop van de jaren zeker betere nummers gaan schrijven. Nils klinkt steeds beter en op de cd echt geweldig. De koren en de melodieën zijn op “Heavenly Ecstasy” ook veel expressiever aanwezig. De melodie is bij het schrijven van een nieuw nummer dan ook heel belangrijk. Samen met de zang, een goede groove en riff is de melodie gewoon een belangrijk iets bij een nummer. Het moet je raken en dan is het minder belangrijk hoe snel je kunt spelen of welk merk instrument je gebruikt. Nummers moeten je een bepaald gevoel meegeven. Het moet je energie geven. Je kunt nog zo snel en knap spelen, als het nummer niet lekker klinkt, schiet je een doel voorbij.
5. Even naar de cd. Voor mij is “Into The Aftermath” wel een favoriet. Grijpt dit nummer terug op de ideeën die ook op Celestial Entrance (2002) en Enigmetic: Calling (2005) aanwezig waren?
JVL: Leuk om te horen dat dit nummer je favoriet is. Ik hoor van veel mensen dat ze een favoriet hebben en het is niet altijd hetzelfde, wat betekent dat de cd door iedereen anders ervaren wordt en dat er veel goede nummers op staan voor ieder wat wils. “Eyes of fire” wordt ook vaak als favoriet genoemd. Zelf vind ik “Walk Away In Silence” cool. Gewoon een lekker hardrocknummer in Pagan’s Mindstijl. Lekker 80’s. “Intermission” heeft daarnaast een hele goede melodie. Nils is trouwens verantwoordelijk voor de teksten en ik weet niet in detail wat hij met “Into The Aftermath” wil zeggen. Het grijpt wel wat terug op het scifi concept dat we eerder ook als thema hebben gehad. Nils is een dromer en erg geïnteresseerd in het wat hogere. Waarom zijn we eigenlijk hier op aarde? en dat soort zaken. De meeste teksten zijn echter minder dromerig en gewoon ‘down-to-earth’. De helft van de nummers is zelfs wat autobiografisch en erg positief. Geloof in jezelf, jaag je dromen na en wees goed voor jezelf. Veel teksten zijn metaforisch en gelukkig hoef ik er alleen maar voor te zorgen dat de nummers ook nog lekker klinken.
6. Jullie beginnen je promotour in het Verenigd Koninkrijk en daarna de Benelux. Wat zijn je verwachtingen?
JVL: Ik vind het heerlijk om weer het podium op te gaan om te spelen. In september 2010 speelden we voor het laatst.. Belangrijk voor mij is om gewoon lekker te spelen en het naar mijn zin te hebben samen met de overige bandleden en het publiek dat komt kijken. Na de UK en de Benelux hebben we nog een paar optredens in Noorwegen en daarna naar de Verenigde Staten. Voorlopig kijk ik ernaar uit om in Nederland te mogen spelen. We hebben daar goede contacten en goede herinneringen liggen. Het is fijn om terug te mogen komen en te genieten van het Nederlandse publiek.