PESCH verovert de wereld en begint in de USA

Drie sterkhouders uit de Belgische postpunk-scene startten zopas een nieuwe band. Peter Slabbynck van cultband Red Zebra en Chesko van Der Klinke (en The Bollock Brothers) namen Sam Claeys aan boord die zowel bij Red Zebra als Der Klinke speelt en zo heb je het trio PESCH. Er zijn reeds een handvol songs klaar. Denk aan een mix van het beste van Front Line Assembly, Vomito Negro en Nitzer Ebb. In dit interview doet Peter Slabbynck, één van de drie zangers bij PESCH, de plannen van de band uit de doeken.
 
PESCH ligt niet voor de hand als bandnaam. Is het een verwijzing naar Doro Pesch, de Duitse queen of metal?
Met Doro hebben we niks te maken. De bandnaam is de samentrekking van de eerste letters van onze voornamen. De bandnaam verwijst voorts naar het Franse woord voor perzik, ook in het Vlaamse dialect overigens, in dezelfde betekenis als Prince en daarvoor nog The Stranglers gaven aan Peach. En dan verwijst het ook nog eens naar het Frans voor zonde.
 PESCH is ontstaan in coronatijden?
Zoals zoveel artiesten had ik door de coronacrisis plots heel weinig om handen. Er stond dit jaar heel wat gepland voor de 40ste verjaardag van de single (I Can’t Live In A) Living Room van mijn band Red Zebra, maar heel wat zaken zijn af- of uitgesteld. Gelukkig kon ik met die band terugvallen op akoestische shows met een beperkte bezetting, maar er bleef nog veel tijd om te doden. Daarop vielen twee zaken samen: mijn verzameling schriftjes waarin ik lukraak allerlei songtitels en lyrics noteer en een vroeger idee om ‘ooit’ eens samen muziek te maken met Chesko. Ik had al een paar keer laten vallen dat ik al heel lang zin heb om eens iets in elektro of EBM te doen. Dat viel niet in dovemansoren. Later is Sam erbij gekomen.
We kunnen al luisteren naar Let’s Invade America. Is dat een goed voorbeeld van wat PESCH zal brengen?
We gaan volledig voor Electronic Body Music in de traditie van de pioniers in België, Duitsland en de UK. Persoonlijk denk ik aan het oudere werk van The Human League, zoals op Travelogue. Chesko levert de beats en de synths: stevig, donker en dreigend. Ik moet als zanger – in de beste EBM-traditie – enkel een paar rake zinnen toevoegen. We zijn wel met drie zangers, waarbij iedereen zijn eigen manier van zingen heeft. De meeste mensen kennen Sam vooral als bassist, maar hij zingt in een aantal projecten en nam zelfs deel aan The Voice. Met drie zangers kunnen wisselen is interessant om de nummers vocaal in te kleuren.
Hoeveel nummers zijn er al afgewerkt?
Twee zijn er zo goed als klaar. Dat is behalve Let’s Invade America ook nog What’s Wrong With People. Let’s Invade America hebben we bewust uitgebracht op de dag van de Amerikaanse verkiezingen. In mijn lyrics wil ik op het snijvlak zitten tussen ernst aan de ene kant en anderzijds satire en humor. In PESCH zit veel humor, maar we doen dit niet even snel voor de fun. Ik wil er dus echt wel tijd en energie in investeren. Hoever we geraken, zien we wel.
Let’s Invade America zal wel over Donald Trump gaan?
Trump is al een grap op zichzelf en past zo helemaal in het concept van PESCH. Je kan Trump niet overtreffen in absurditeit. Daar kan je als songschrijver gewoon niet meer boven met een grappige tekst. Als het straks verkeerd loopt in de USA, zit er niks anders op dan een interventiemacht te sturen.
Die eerste tracks waren al snel klaar.
Het voordeel van het bandconcept en het genre is dat de composities vlot vooruit gaan. Chesko componeert en speelt alles in in zijn thuisstudio en ik bedenk bij mij thuis de lyrics zodra ik de track op de mail krijg. Al heb ik meestal wel een titel in gedachten. Het is een heel andere dynamiek dan bij mijn band Red Zebra, waar het allemaal iets complexer is. Met een band heb je misschien twee maand nodig voor één nummer, terwijl wij met PESCH – bij wijze van spreken – elk half uur een nieuwe track kunnen maken.
Volgen er optredens met PESCH?
Concerten spelen is zeker de bedoeling. De wereldpremière gaat naar het festival Sinner’s Day, op 11 augustus in Waregem (België) waar we meteen op de affiche staan met Front 242, The Neon Judgement en The Young Gods. Maar eerst doen we wat try-outs in de aanloop. We moeten zeker mikken op Duitsland en Nederland willen we ook graag veroveren, maar zolang het coronavirus rondwaart, heeft het weinig zin om veel plannen te maken. De muziek van PESCH is ook niet bedoeld om van te genieten aan een tafel en een stoeltje, zoals de Belgische coronaconcerten vandaag. Nummers uitbrengen is in deze omstandigheden dan een stuk makkelijker. Zo kunnen we misschien al een interessant repertoire opbouwen tot we met PESCH concerten gaan spelen waarop de mensen uit de bol kunnen gaan. Ik heb meer dan genoeg ideeën voor songtitels en lyrics. We zijn nu nog vooral bezig met het creatieve en nog niet met het zakelijke. Werk genoeg. En vooral veel fun. Maar een maxi tegen de zomer van 2021 met vijf tracks moet zeker haalbaar zijn.
Voor jou is dit niet het eerste project naast Red Zebra.
Ik moet af en toe kunnen uitbreken. Nu met al die regeltjes die we moeten volgen tijdens de viruscrisis heb ik dat gevoel nog meer dan anders. Er wordt al eens geïnformeerd naar een reünie van De Lama’s, voor Red Zebra heb ik nog zaken die ik wil uitwerken, er is nu PESCH, en dan ben ik nog Nederlandstalige teksten aan het schrijven voor mogelijk een ander nieuw project. Voor buitenstaanders lijkt het er misschien op dat ik een chaoot ben, maar ik heb al die uitlaatkleppen nodig, tijdens maar ook buiten coronatijen. Financieel gezien zou ik me misschien beter enkel toeleggen op mijn werk als zelfstandig copywriter of vertaler, maar dat zit niet in mijn aard. Ik aard niet in één hokje.
Komt er behalve van PESCH nog nieuw of heruitgebracht materiaal uit van één van jouw projecten?
De vinylverkoop boomt heel hard op dit moment. Dat biedt mogelijkheden. Heruitgaves van Red Zebra, of zelfs De Lama’s, op vinyl zou ik graag voor elkaar krijgen. Eentje staat al op de rails: een speciale heruitgave van Living Room. Dat wordt iets voor het voorjaar. Maar zelfs met die grotere interesse voor vinyl blijft er het feit dat je als band je muziek het makkelijkste verkoopt na een optreden. Zolang er maar met mondjesmaat optredens zijn voor telkens een beperkt publiek, zullen weinig bands investeren in nieuwe muziek. Ik zie wel voordelen aan de hele situatie, met name voor Red Zebra. Het zal mogelijk nog even duren vooraleer de buitenlandse bands en artiesten opnieuw massaal op tournee komen naar ons België en Nederland. Als de concertzalen coronaproof blijven organiseren of als ze straks opnieuw zoals vroeger kunnen werken, zal dat in de eerste plaats zijn met de eigen Belgische en Nederlandse bands.
Living Room van Red Zebra blijft ook na 40 jaar een onverwoestbare klassieker. Ben je nog steeds tevreden met dat nummer?
Peter: Het was oorspronkelijk slechts het B-kantje van onze eerste single Innocent People maar het is inderdaad ons bekendste nummer geworden. Ik ben er nog steeds fier op en ik ben dankbaar dat ik dankzij dat nummer al die kansen gekregen heb. Maar het blijft zelfs na al die jaren een vreemd nummer in de set van Red Zebra. Ik ben nog net iets meer fier op de nummers van het album Bastogne. Ik kan alleen maar hopen dat PESCH ook wat aandacht krijgt. Het zijn natuurlijk andere tijden. Waarschijnlijk zou een nummer als Living Room vandaag weinig kansen krijgen. En mag ik nu verder de invasie van Amerika voorbereiden?

 
 
(c) Ghilain Vermeersch
 
 
 
https://pesch.bandcamp.com/releases

Related posts

Maanvlinder: We blijven onszelf verrassen

Skroetbalg: Doordachte simpelheid

Forlorn: Midsommar Metal!