Peter Bjärgö is vooral bekend van zijn werk met Arcana (en minder van zijn hardere werk met Sophia), maar zijn solowerk mag er ook wezen. Met dezelfde invloeden als Arcana, maar wel meer ingetogen en minder neo-klassiek. Vanavond is het helemaal minimaal in de aanpak. Slechts ondersteund door percussie en zijn eigen gitaarspel. Waar het eerder tijdens Summer Darkness nog met hele band was. Hoogtepunt vanavond is de introverte afsluiter ‘A Choice Of Silence’ waarin Desiderii Marginis op piano ondersteund. Een afsluiter van een goede, te korte set waarin Peter weer laat horen over een mooie, donkere stem te beschikken.
Het Belgische Empusae imponeert vooral wanneer de percussie klanken (uit de computer) het tempo omhoog stuwt. Hun set van ambient soundscapes langzaam opgebouwd naar triphop/ tribal gevulde nummers doet het goed. Aanvullende beelden en een meetokkelende Peter Bjärgö op gitaar maken het vanavond extra speciaal. Een mooi schouwspel van beeld en geluid.
Desiderii Marginis mag de avond afsluiten. Bijna een derde van het publiek laat het min of meer afweten en lijkt een plek te zoeken achter bij de bar. Anderen gaan aan de kant (lekker) zitten. Of het de bedompte, ietwat benauwde lucht, in de zaal is of het feit dat meerdere uren zware soundscapes zwaar op de maag liggen is de vraag. Desiderii pakt het geheel echt old skool aan. Achter zijn laptop, af en toe een leuke gimmick om geluid te maken en vage beelden. Typisch Cold Meat Industry zoals het ooit was. Weinig spektakel, maar vooral trage, duistere muziek om bij weg te dromen.
Geen spectaculaire avond, maar wel een mooie avond voor de fans van het genre. Een avond waar de DJ’s harder speelden dan de acts op het podium. En dat is toch opmerkelijk.