Peter Heppner – Confessions & Doubts/ TanzZwang

Het is ongeveer zes jaar stil geweest rondom Peter Heppner. Dat hij niet stil gezeten heeft blijkt wel uit deze release. Vier platen tegelijk waarvan twee gevuld met nieuwe muziek. Waar Confessions & Doubts vol staat met het meer melancholische werk van Peter is TanzZwang het dansbare, en daarmee het vrolijkere, deel. Peter Heppner is natuurlijk bekend als zanger van het ter ziele gegane Wolfsheim. Met Confessions & Doubts/ TanzZwang laat Peter horen dat de hoge kwaliteit die hij tentoonspreidde met die band niet verloren is gegaan. Net als toen klinkt Peter zijn stem vanuit al zijn vezels melancholisch. Het is direct raak bij de eerste noten van Unloveable. Aan afwisseling is ook gedacht. Zo is het op een lekkere beat dreunende Was Bleibt? met Joachim Witt meer elektronische rock dan synthpop. De samenwerking tussen de stemmen van Witt/ Heppner werkt door de verschillende aanpak fantastisch uit. Het dansbare Nothing Ends is al een eerste teken richting het dansbare deel die op TanzZwang te horen is. Peter klinkt misschien wel op zijn best als hij tijdens (semi-)ballads laat horen waar het allemaal mis is gegaan in het leven. Luister maar eens naar Viele Schöne Stunden, het met akoestische gitaar ondersteunde Good Things Break en, het met Kim Sanders gezongen, You Don’t Leave Me.
TanzZwang laat de dansbare kant van Peter Heppner horen. Eerste klanken zijn echter van de rockende Drangsal’s Schwarzvolk Crossover mix van …Und Ich Tanz. Daarna laat het origineel horen dat dit meer een dancetrack is voor in de clubs. Het tempo in beats blijft, zeker voor Peter Heppner, ongekend hoog. Toch weet hij ook op deze manier te overtuigen. Hoogtepunten zijn nummers als het met een boodschap swingende Fremd In Diesem Land en de met Portishead vergelijkbare opzet van Herman Hesse: Im Nebel. Niet dat er over de andere nummers te klagen valt, want de plaat kent eigenlijk geen missers.
De twee extra platen zijn deels interessant. De instrumentale versies van de nummers van Confessions & Doubts leveren niks speciaals op. De remixen van de dansbare nummers van TanzZwang zijn echter wel interessant. Grootste aanraders zijn de Schiller versie van Once Again en de Yan Lauren remix van Sedate Yourself. Zonder de overige contributies overigens tekort te willen doen, want de kwaliteit is over het algemeen hoog.
Confessions & Doubts/ TanzZwang is ongekend veel goede muziek van een artiest. Het instrumentale deel had niet zo gehoeven, maar voor het overige hoort dit bij het beste werk dat Peter Heppner tot nu toe heeft uitgebracht.
Peter Heppner facebook

Related posts

A La Carte – Born To Entertain

Objector – Slave New World

Grendel’s Sÿster – Katabasis into the Abaton/Abstieg in die Traumkammer