Duisterder dan dit ga je het niet snel krijgen. Psyclon Nine levert op And Then Oblivion imposante industrial die misschien wel donkerder dan ooit klinkt. Opener van de plaat Devils Work laat meteen diepe sporen na. Het gebruik van hiphop/R&B beats en rap klonk nog nooit zo duister. Horror voor de massa. Dat bevalt, want ook het daaropvolgende I Choose Violence laat horen dat hiphop/R&B in een goede horrorfilm past. Tenminste, als Psyclon Nine de brenger van de boodschap is. De mix met metal gitaren en dark electro zorgt ervoor dat zelfs de grootste hater van hiphop/R&B fan wordt. Luister bijvoorbeeld voor dezelfde invloeden ook naar het furieuze CRWLNG FRM CNT T CSKT. Nero trekt alles uit de kast om Marilyn Manson als zanger te overtreffen in obscuriteit. Dit lukt op meerdere fronten. De stem van Nero klinkt zo huiverachtig dat hij je op deze plaat vanzelf kippenvel geeft. Psyclon Nine trekt op deze plaat natuurlijk ook de bekende industrial en dark electro kaart. Luister bijvoorbeeld naar Shoot To Kill, de industrial death metal op Locust Of Everything, Speak Evil en het dreigende Say Your Prayers. Enige rustpuntje op het album komt in de vorm van Apres Toi Le Deluge. Het instrumentale nummer bouwt langzaam op naar een apotheose. Dat volgt niet echt met de semi-ballad Taxidermy. Niet iets waar Psyclon Nine in uitblinkt. De hidden track op het eind van het album (die gebruikelijk werd in de tijd dat Cd’s populair waren) is niets meer dan een oproep aan de tijd dat je de duivel kon horen in muziek als je dit maar achterstevoren speelde. And Then Oblivion geeft je slapeloze nachten. Fijn om die tijd te gebruiken om te gaan dansen in een donkere, nauwelijks verlichte ruimte met andere in het zwart geklede personen.