Vier jaar na “Media Vita” heeft Reincarnatus het nieuwe leven gevonden met een nieuw album en enkele nieuwe bandleden. De band grossiert in goed gespeelde popmuziek met middeleeuwse invloeden. Typische rockstructuren, zoals in de ballad ‘All That You Are’, worden afgewisseld met furieuze middeleeuwse muziek ontmoet pop/ rock up-tempo nummers als opener ‘Festival Day’, ‘Orléans’ en ‘New Life’. Overwegend positief, vrolijk en dansbaar, zoals bijvoorbeeld ‘Rise Again’ en ‘The Moment We Met‘. Toch kent ook Reincarnatus de duistere kant van de middeleeuwen, zo klinkt ‘Als Cathars’ duister en bombastisch door gebruik van koor, percussie en uitgesproken tekst. Muzikaal gezien zit het prima in elkaar en de band weet duidelijk hoe ze een nummer met kop en staart moeten brengen. Probleem is wel dat de band voor rockliefhebbers wat te lief kan klinken en voor middeleeuwse folk liefhebbers mogelijk weer te hard. De moderne invloeden, zoals elektrisch gitaar, bas en drum, worden (op een enkele gitaarsolo na) terughoudend bespeeld om ruimte te creëren voor de middeleeuwse instrumenten (zoals fluit en draailier). Bovendien is de productie van de CD zo perfect (en daardoor glad) dat de emotie wat afgevlakt wordt. Vooral te merken in de zang, want live klinkt dat over het algemeen overtuigender (zeker in de ballad ‘All That You Are’). Tot slot is de zoveelste versie van ‘Palestinalied‘ niet overtuigend genoeg om boven andere versies uit te springen. Jammer, maar eigenlijk ook onmogelijk gezien de hoeveelheid aan versies die er al zijn. “New Life” is een album dat lekker weg luistert, nergens stoort en de aandacht weet vast te houden. Meer pop dan rock, maar dat vindt de band en hun fans waarschijnlijk geen enkel probleem. Zeker omdat de cover van Anastacia’s ‘Left Outside Alone’ erg geslaagd is. Reincarnatus op CD heeft nog niet het uitbundige en levendige van, bijvoorbeeld, Schandmaul, maar dat komt in dit geval meer door de productie dan door de muzikale input van de band.