Home » Review Sear Bliss – Heavenly Down

Review Sear Bliss – Heavenly Down

Atmospheric Black Metal

door Martijn Mooijman
255 views 4 minuten leestijd

Dat er uit Hongarije meer dan alleen maar Goulash, Kolbász en vreemde praat van Orban komt, wist ik al wat langer. Maar ik had nog nooit (bewust) Black Metal uit het Centraal Europese land geluisterd. Tijd om er eens in te duiken!

Sear Bliss is in 1993 opgericht door de toen 15-jarige András Nagy en hij is de enige die over is van de originele bezetting. Hij speelt sinds jaar en dag de basgitaar en neemt de vocalen voor zijn rekening. Met hun inmiddels 9e full length Heavenly Down leveren ze 8 nieuwe nummers af welke tussen de 4 en 7 minuten duren. Geen snelle korte tracks dus, maar ook geen overdreven lange nummers. Voor de liefhebbers van atmosferische Black is dit absoluut een album om eens te gaan luisteren.

Het is niet alleen atmosferisch. Na het album een paar keer te hebben geluisterd valt op dat er heel veel afwisseling in de muziek zit. Per nummer is er een heel duidelijk muzikaal thema, een rifje of ritme. In mijn ogen onmisbaar voor deze muzieksoort. Mooie wisselingen van strakke harde rifs met krachtige grunt stem, terug naar rustigere thema’s met trombone, dat voor een hele lekkere sound zorgt. De stukken met de trombone in het openingsnummer Infinite Grey doen mij denken aan de sferische thema’s van Caladan Brood, terwijl het derde nummer the Upper World weer een heel andere lading heeft, dat neigt naar melodische Death Metal van Amon Amarth.

De trombone is niet het enige instrument dat opvalt en afwijkend is naast de traditionele drums, gitaren en bas. In het tweede nummer Watershed hoor je onder andere in het intro en outro iets dat op een handpan lijkt. Erg knappe muzikale combinatie. De geoefende luisteraar kan hier en daar ook het geluid van een kinderpiano horen. Je weet wel, zo’n jengelding dat iedere peuter wel eens heeft bespeeld. Grappig genoeg is het een goede toevoeging en wordt het niet te overdreven toegepast.

Over het algemeen is het gebruik van de keyboards niet te heftig aanwezig, behalve in The Winding Path. Daar heeft dit multifunctionele instrument een grote rol.

Al met al is Heavenly Down een zeer divers album dat lekker weg luistert. Voor mij zelf weer een leuke ontdekking en reden om hun oudere werk ook eens gaan te beluisteren.

Mocht je ze live willen gaan bezoeken? 5 Oktober spelen ze in de Beuk in Barendrecht, 6 oktober in de Cacaofabriek in Helmond en 7 oktober in de Club Hell in Diest (B).