Rex Rebel – Live At The AB

Rex Rebel is het nieuwe muzikale project van transman Sam Bettens, vroeger de stem van K’s Choice. Het trans-gegeven moet vermeld worden, want in de lyrics van debuutalbum Run en het daarvan afgeleide Live At The AB is dat veruit het belangrijkste onderwerp.
Alle leden van het trio Rex Rebel zaten ook in K’s Choice en dat is zowel de sterkte als de zwakte van dit nieuwe muzikale project. Als je enkel de muziek beschouwt, lijkt het alsof men in de klassieke bandopstelling enkel de gitaar vervangen heeft door synths. De songopbouw, melodie en invulling ruiken nog hard naar die bij een rockband en missen de elementen van de nochtans al lange volbloed-synthpop-traditie, zowel die van België als internationaal. Op Live At The AB klinkt die vaststelling nog wat harder door dan op debuutalbum Run, waar productioneel en in de arrangementen het rock-dna nog wat meer verdoezeld kon worden. Als je de tracks van Live At The AB, en dus ook die van Run, op de weegschaal legt, duidt de wijzer telkens ‘degelijk’ aan en een paar keer ‘fantastisch’ (op Big Shot).
In de lyrics geeft Sam Bettens een eerlijke en van overdreven pathos ontdane inkijk in zijn leven en gevoelens bij zijn transitie. Dat is mooi en moedig. Ook Sam’s stem is in transitie, maar in deze live-registratie wel nog duidelijk herkenbaar. De keuze op Live At The AB om de set af te sluiten met de cover van Freedom van George Michael ligt voor de hand. Hoewel het geen albumtrack is op Run, heeft Rex Rebel deze cover immers reeds uitgebracht als single. De live-versie rammelt wat harder dan de single-versie. Het tempo van de zanglijn bleef onveranderd ten opzichte van het origineel, maar aan de muziek en melodie werd wel wat gesleuteld. Dichter en enthousiaster bij het origineel blijven hadden we waarschijnlijk meer gewaardeerd.
Dat er live geen K’s Choice-track werd gespeeld, heeft vast te maken met het willen benadrukken van Rex Rebel als nieuw en onomkeerbaar begin. Dat is zeker een te verdedigen keuze. Mina Caputo toont dat ze als transvrouw net zo goed Life Of Agony-songs kan zingen als vroeger en ook voor die beslissing kan je enkel maar respect hebben.


Related posts

A La Carte – Born To Entertain

Objector – Slave New World

Grendel’s Sÿster – Katabasis into the Abaton/Abstieg in die Traumkammer