RJ Thompson – Yearbook

Soms ontdek je per toeval een fantastische muzikant die al een tijdje bezig is, maar toch nog geen wereldwijde bekendheid heeft. Eigenlijk zijn dat de leukste ontdekkingen. Laat ik daar in dit geval Facebook voor te bedanken hebben. Terwijl ik de posts mijn favoriete bands aan het lezen was kwam er een giveaway van RJ Thompson voorbij. De naam zei me al iets (dit bleek achteraf door een video van Channel 33rpm te komen) en ik besloot mee te doen aan de giveaway. Helaas niks gewonnen maar wel iets belangrijkers meegekregen. Een nieuwe artiest waar ik uren naar kan luisteren zonder dat ik verveeld raak.
De muziek van RJ Thompson is hele fijne popmuziek, die niet alleen goed in elkaar zit maar ook goed klinkt. Hele fijne vocalen in combinatie met een band (of misschien wel RJ zelf) die weten hoe ze moeten spelen. Dit is een throwback album, lijkt autobiografisch en zal voor sommige misschien nostalgisch kunnen werken. Toch klinkt het ook modern. Het begint lekker retro met het 44 seconde durende ”Tape Deck”, wat vervolgens overgaat in de eerst uitgebrachte single van het album ”Your Money or Your Life”, een leuk nummer met een catchy refrein. De tweede was nog beter. ”Super 8” heeft alles wat een goed pop nummer nodig heeft. Lyrics die goed te onthouden zijn, wederom catchy en een nummer wat in je hoofd blijft hangen (niet dat dat erg is). De laatste tot nu toe uitgebrachte single is ”Feel Alive” en volgens RJ het meest belangrijke nummer op het album. Het is zonder twijfel een van de hoogtepunten op het album en doet me erg aan Bryan Adams denken. De lyrics zijn hier erg sterk en grijpen de aandacht.
Het titelnummer ”Yearbook” is een heel relaxed nummer en zit wederom heel goed in elkaar. Dit gaat over in een nummer wat ik nog beter vind, ”Cutting Room Floor”. Dit is een rockend nummer met een goed ritme en is mijn favoriet op het album. Dit had zo door David Bowie geschreven kunnen zijn. Het is een divers nummer met een goede opbouw en is toch catchy, dit maakt dat dit nummer boven de andere nummers uitspringt. Ook de vocalen zijn hier weer fijn en dit wordt perfect gecomplimenteerd. De naam van dit volgende nummer spreekt me al enorm aan. ”Shadow of a Doubt” is namelijk ook een film van Alfred Hitchcock. Dit nummer lijkt allesbehalve op die film, maar is wel fantastisch. Als ik RJ ooit live te zien krijg hoop ik dat hij dit nummer speelt. Hier zou een groot publiek echt op los gaan, net zoals ik nu achter mijn computer. Ook hier zijn de lyrics goed geschreven en dat valt me enorm op aan heel het album eigenlijk. De lyrics zijn erg sterk. Dit maakt dat ik bij sommige nummers het idee heb dat dit een soort autobiografisch album is.
”Rescue You” is wederom een rockend nummer. Instrumentaal is dit nummer erg gedetailleerd. Bij bijna iedere luisterbeurt hoor je weer iets nieuws. Hierna is het tijd voor een rustig nummer genaamd ”Forest Fires”. RJ’s stem komt hier heel mooi naar voren. Het lijkt bijna alsof hij naast je zit te zingen. Het nummer ”Embers” is wat korter en volledig instrumentaal. Een mooi tussenstukje voordat het laatste nummer ”Skywriter” begint. Skywriter begint met een vrolijk ritme en heeft een goede opbouw, ieder instrument is goed te horen en ook hier staan de vocalen centraal. Een mooie afsluiter van een fantastische plaat. Dit is een van de beste muzikale ontdekkingen die ik dit jaar gedaan heb en ik raad jullie zeker aan om de muziek van RJ Thompson een kans te geven. Ik ben enorm benieuwd wat hij in de toekomst nog gaat doen, tot die tijd heeft hij 3 studio albums en een live album waar we van kunnen genieten.

Related posts

A La Carte – Born To Entertain

Objector – Slave New World

Grendel’s Sÿster – Katabasis into the Abaton/Abstieg in die Traumkammer