Rudlon is een beginnende metalband uit de Kempen (grensregio België-Nederland). Naar de betekenis van de bandnaam moeten we waarschijnlijk niet te lang zoeken, met een Rud (Rudy) en een Lon (Marlon) in de bezetting. De band haalt zijn inspiratie bij thrash- en hardcorebands als Slayer, D.R.I., Anthrax en Stormtroopers of Death. De lyrics zijn in het Kempische dialect.
Eerst de belangrijkste opmerking: het is jammer dat de lyrics op het album Kempische Crossover niet zo makkelijk te volgen zijn. De uit het leven gegrepen teksten zijn soms grappig of cynisch en soms zit er een ernstige maatschappij-, politiek- en religiekritiek in. In de dialect-lyrics hoor ik echo’s van The Evil Pony’s, Asermoietuitkomt en Normaal. Het nadeel van Rudlon is dat vocalist (en bassist) Marlon geen heldere stem heeft (stemkleur, intonatie, articulatie, …). Dat hoeft niet bij metal, maar als de teksten in het Nederlands (of dialect) zijn, hebben we – meer dan bij teksten in het Engels, Duits of pakweg Oud-Noors – goesting om elke zin en elk woord te kunnen volgen. Het Kempisch is bovendien in principe niet zo heel moeilijk om te volgen of te begrijpen. Al zeker niet moeilijker dan sommige dialecten van diep in West-Vlaanderen of het Fries.
Deel twee van ditzelfde punt: ook in de mix werd ervoor gekozen om de vocalen niet prominent naar voren te halen. Het is niet duidelijk of dat een keuze van de band of van de producer was. Over producer Sepp Coeck (Exoto, Virus Inhumanity, Skeletron, Misnoegd, Gorlab, Kludde, X-Tinxion, …) voorts geen opmerkingen voor deze release. Hij zorgde hier voor een heel eerlijk geluid dat dicht bij de realiteit van de liveshows blijft. Geen gepimp dat enkel voor valse beloftes zorgt.
De leukste songtitel is alvast Oepstagend voegt. Opstijgend vocht zit doorgaans in de buitenmuren van een woning, maar ik vermoed dat ze hier de opgaande beweging bedoeling als een pintje van de toog naar de mond gaat. Zieke Parasiet en Zakkevullers gaan natuurlijk over politici. Dan Blaven Auspoef gaat over de tweetakt rookwolken bij de brommerclub waar één van de bandleden lid van is.
Muzikaal hebben ze alles goed voor elkaar bij Rudlon. Er komen heel wat invloeden langs en van een paar songs kunnen echte crossover/thrash-kenners misschien vermoeden waar de band de mosterd gehaald heeft voor bepaalde stukken. Toch hoor je nergens een platte kopie. Ze hebben er hun eigen ding van gemaakt en alles bij elkaar loopt er wel een rode draad/eigen geluid door deze release. Hier en daar spelen ze misschien een beetje op veilig door het tempo wat te laten zakken. Zeker in de composities en songopbouw ligt de lat al hoog voor deze eerste release van Rudlon. Het militante Kzen Wie Dak Zen bijvoorbeeld heeft een vette intro, is lekker agressief in de gitaren en heeft een pittig tempo met veel wisselingen. Het is samen met Oepstagend Voegt en Den Blaven Auspoef één van de beste tracks op het album. Die van Rudlon hangen terug ballen aan de metal.
Kempische Crossover wordt op de CD-versie afgeboord met liefst drie covers: God Za Dank naar Verbal Abuse, Sgaanhalig Bjost naar Nailbomb en Egte Daaj Hoarts van Stormtroopers of Death.
Rudlon heeft de voorbije jaren al heel wat mooie supports gespeeld en haalt makkelijk de affiche van de lokale festivals. Graspop wordt ook in ‘de Kempen’ georganiseerd. Laat dat het doel zijn voor Rudlon: nog wat groeien tot Graspop klaar is voor hen. Ook in Dessel kunnen ze nog wel wat metal met ballen gebruiken.