Rusty Apollo – Midgets & Monkeys

Een gezelschap heren dat naast allerlei andere werkzaamheden zo nu en dan tijd maakt om een lekker moppie blues te spelen, dat is Rusty Apollo. Maar wel ervaren heren, met achtergronden in roemruchte bands als Soviet Sex, Blue Murder en De Gigantjes.
De kern van het vorige album (Rogier van der Ploeg, gitaar, Onno Voorhoeve, slide- en baritongitaar, en Mike Meijer, drums) is nu aangevuld met Wiendelt Hooijer (bluesharp) en Moos Meijer (bas). Vanwege de drukke werkzaamheden zijn ze waarschijnlijk niet veel toegekomen aan nieuwe nummers, want slechts drie van de tien songs zijn eigen brouwsel – al zijn dat er nog altijd drie meer dan op het debuut. Gelukkig is het blues en is er niemand beledigd als je met covers aan de haal gaat. En terecht, want Rusty Apollo brengt een mix van nieuw en oud die je zou kunnen betitelen als ‘blues voor feesten en partijen’.
Dat is op geen enkele manier denigrerend bedoeld. Het is nu eenmaal blues waar je vrolijk van wordt. De keuze van de covers helpt daar ook bij: Bo Diddley’s “Oh Yeah!” bijvoorbeeld, of Wilbert Harrison’s “Let’s Work Together”, vooral bekend van Canned Heat – of van Bryan Ferry als “Let’s Stick Together”. Verder zijn er onder andere covers van Tom Waits (“Way Down In The Hole”) en Son House (“Death Letter Blues”) op dit album te vinden.
Van de drie eigen tracks is “The Human Cannonball” een fijne shuffle met een hoofdrol voor Hooijer. “She Left Me Good” heeft door de combinatie van percussie en het dunne gitaargeluid met een bak echo veel van Ween. “Stick A Fork In Me”, het langste nummer, klinkt een beetje als de Fun Lovin’ Criminals die aan het jammen slaan. Alle drie zijn het geslaagde nummers die moeiteloos overeind blijven tussen de covers.
De virtuositeit op Midgets & Monkeys zit ‘m vooral in de arrangementen. De verschillende instrumenten krijgen veel ruimte en met repetitieve patronen worden de songs opgebouwd, waarbij vaak één element (zang, koortjes, gitaar, percussie, bluesharp, ze komen allemaal aan de beurt) de song op sleeptouw lijkt te nemen. Daarbij blijft echter volop ruimte voor de rest van de instrumenten en zang. Alle instrumenten dragen dus bij aan de sfeer van ontspannen blues, vooral van de swamp- en Deltavarianten. Toch mag de stem van Mike Meijer (alias Mighty Mike) niet onvermeld blijven, Met een stem die zo nu en dan Tom Waits benadert, maakt hij het helemaal af.
Midgets & Monkeys is met plezier gemaakt en dat hoor je eraan af. Blues voor feesten en partijen, niets mis mee.

Rusty Apollo website

Related posts

A La Carte – Born To Entertain

Objector – Slave New World

Grendel’s Sÿster – Katabasis into the Abaton/Abstieg in die Traumkammer