Het Belgische Saille is na twee jaar weer terug met een nieuw album genaamd Eldritch wat op 10 november uitgebracht wordt. Een krachtig album gevuld met bijna een uur melodische, epische Black Metal van hoge kwaliteit. Aangezien ik deze band nu al drie jaar in mijn vizier heb kon ik het dan ook niet laten om een interview af te nemen. Met het uitkomen van het nieuwe album is het dan ook een prima aangelegenheid om toetsenist en componist Dries Gaerdelen eens aan de tand te voelen.
Ten eerste dank voor de genomen tijd. Hoe gaat het met Saille?
Het gaat heel goed! We blijven doorgaan in stijgende lijn en zijn zeer tevreden. Momenteel, zoals bij elke albumrelease, is het even heel druk met repetitie, promo, pre-orders en allerhande voorbereidingen voor onze releaseshow in Bredene op 10 november aanstaande. Maar natuurlijk wel allemaal erg leuk om te doen.
Basgitarist Didier Vancampo is niet meer binnen jullie gelederen. Natuurlijk altijd vervelend als wegen scheiden. Gelukkig is er inmiddels weer een nieuwe basgitarist, namelijk Kristof van Iseghem, aangetrokken. Was het lastig om een vervanger te vinden?
Er waren heel wat reacties op onze aanmelding en we hebben elke kandidaat goed overwogen. Na al die jaren in bands spelen wisten we redelijk goed wat we wilden. Kristof is al meer dan goed gebleken. We zijn zeer tevreden dat de vervanging van Didier zo vlot opgevangen kon worden.
Het nieuwe album Eldritch is een schot in de roos. De reviews zijn tot op heden erg positief. Hoe zijn de reacties?
De reviews zijn inderdaad erg lovend, tot ons plezier. We hadden er vertrouwen in want we vinden dit zelf onze beste plaat tot nu toe. Maar het blijft toch steeds maanden afwachten wat de buitenwereld van je songs zal vinden. Je leeft als het ware quasi een jaar op een eiland. Om dan eindelijk het afgewerkte product te laten horen, dat blijft toch iets speciaals.
Jullie timmeren aardig hard aan de weg. In ongeveer drie jaar tijd drie albums. Hoe lang hebben jullie er over gedaan om Eldritch te maken en hoe komen de nummers tot stand?
We beginnen steeds een maand of twee na de release van de vorige plaat aan zijn opvolger. Dit was bij Eldritch niet anders al was de werkwijze wel verschillend dan bij Ritu en Irreversible Decay. In tegenstelling tot de vorige twee platen werd de basis van de nummers ditmaal grotendeels gelegd door de gitaristen Reinier Schenk en Jonathan Vanderwal. Als het nummer voor hen af is wordt er een pre-productie doorgestuurd naar de anderen van de band en wordt het nummer aangepast aan de hand van de opmerkingen.
Willen jullie wat vertellen over het opname-proces en zijn jullie zelf tevreden over het resultaat?
Na de pre-productie werkten we voor het eerst zonder effectieve studio voor de opnames. Iedereen binnen de band nam zijn eigen instrument op en dit werd achteraf samengevoegd door Reinier, onze gitarist. Voor de echte klassieke instrumenten huurden we een professionele studio voor optimaal resultaat. Daar stond ook een vleugelpiano wat bijdroeg tot de kwaliteit van de klankkleur op Eldritch. Het is echter een experiment wat we niet meer zullen gaan herhalen. De hoeveelheid extra werk welke deze manier van werken genereerde woog niet op tegen het gemak van in onze eigen studio’s te kunnen gaan opnemen.
Naast gebruik van keyboard wordt er regelmatig gebruik van klassieke instrumenten. Wat hebben jullie deze keer voor moois van stal gehaald?
We hebben inderdaad gekozen om opnieuw zoveel mogelijk echte instrumenten te gebruiken. We vinden dit essentieel voor de klank van Saille en doen dit al sinds onze eerste plaat. Deze keer nam ik de vleugelpiano voor mijn rekening in verschillende nummers. Vervolgens namen we ook viool, cello en – voor de eerste keer op een Saille album – hobo op.
We hebben hier trouwens een mooie making of video van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=SS0-mESmWZw
Eldritch is een conceptplaat gebaseerd op klassieke en moderne horror literatuur. Hoewel titels als Walpurgis en Dagon natuurlijk wel het één en ander verraden: kunnen jullie een tip van de sluier oplichten en waarom is er voor dit thema gekozen?
Het doel is om mensen een introductie te geven in horror literatuur. Onze vocalist Dennie heeft een selectie gemaakt van wat, naar zijn mening, enkele must-reads zijn op dat vlak. Verhalen die gaan van Goethe en E.A. Poe tot Neil Gaiman en Alan Moore. Op de vorige plaat stonden al twee nummers welke gebaseerd waren op de werken van Lovecraft. Beiden werden erg goed onthaald. Hij had al enige tijd met het idee liggen spelen om een heel concept te maken die over dit soort horror verhalen. Dit aangezien het goed aansluit bij de muziek. Dennie wilde echter geen plaat maken die Lovecraft-worship ademt, teneinde ervoor te zorgen dat Saille niet “die Lovecraft-band” zou worden. Uiteindelijk is het dat toch min of meer geworden, maar we hebben maar één tekst die effectief op één van zijn verhalen gebaseerd is, namelijk Dagon, met “The Shadow over Innsmouth” als inspiratie. De rest is gewoon proto- of post-Lovecrafteriaans, maar je moet in de horrorwereld al enorm je best doen om bij iets uit te komen dat dit niet is. Het gaat voorlopig ook de laatste keer zijn dat we iets in deze aard doen. De teksten van de volgende plaat zullen een heel andere richting uitgaan en een heel andere thematiek behelzen.
Jullie hebben twee prima video’s Plaigh Allais en Blood Libel. Nog kans dat er een videoclip bij komt ter promotie van Eldritch?
De plannen voor een volgende videoclip staan inderdaad in de stijgers. Het bleek echter al snel dat dit nogal ambitieus was en niet te combineren zou zijn met de album-release. Na Eindhoven Metal Meeting gaan we hier mee verder. Ik kan alvast vertellen dat het niet zal lijken op de vorige video’s :).
Tijd geleden hebben jullie de eer gehad om op Graspop te mogen spelen. Hoe was deze ervaring? Heeft het nog wat deuren geopend voor jullie?
Graspop was zeker een hoogtepunt voor Saille en ons allen, het heeft voor ons zeker deuren geopend. Al moet je deze natuurlijk ook vinden en door de deur gaan (om in de beeldspraak te blijven). Zo speelde Winterfylleth op Graspop na ons. Tijdens het opstellen van hun gear hoorden ze ons spelen en het viel in de smaak. Ondertussen zijn ze goede vrienden van ons, speelden we al verschillende keren samen in Engeland. Dit keer nemen we hen mee op de releaseshows voor Eldritch in Luik, Amstelveen en Bredene. We hopen Graspop of andere grote zomerfestivals binnenkort te kunnen overdoen.
Inmiddels heb ik jullie viermaal mogen aanschouwen in Nederland. Wil toch wel zeggen dat ik jullie live een erg goede live band vindt. Gaan jullie de nieuwe plaat nog intensief promoten in binnen- en buitenland?
Leuk, fijn dat je er vier keer bij was!, Gaan we de volgende keer je jubileum natuurlijk vieren dan, kom gerust langs voor een biertje samen :)!
De bedoeling voor ons is steeds om te groeien als band, zowel in onze live-performance en publiekservaring als het effectieve publiek wat we bereiken via onze optredens. Ik ben dagelijks bezig met het leggen van contacten voor nieuwe optredens. Momenteel bespreken we zelfs een tour in de lente van 2015, maar veel kan ik daar natuurlijk nog niet over zeggen.
Schiet me nog iets te binnen: ik meen me nog te herinneren dat jullie in De Staddijk in Nijmegen als laatste act moesten optreden, na Negura Bunget, omdat het destijds zo sneeuwde en het een barre tocht was. Was het desondanks de tocht naar Nederland waard?
Ik denk dat dit één van onze meest memorabele avonden en autoritten was. De sneeuw stond bij vertrek wel 30 cm hoog, en we konden ongeveer 40 km/uur rijden. Onderweg heb ik een auto of tien in de gracht zien liggen, maar uiteindelijk zijn we er toch allen geraakt. Epische tocht past wel bij epische black :). Gelukkig waren Negura Bunget en de organisatie flexibel en hebben we er toch nog een mooie show van kunnen maken. We haten het namelijk om af te zeggen en doen er altijd alles aan om een show te kunnen laten doorgaan.
Dank voor de genomen tijd. Nog een leuke afsluiter voor de Rockportaal bezoeker?
Bedankt voor het interview! Hopelijk zien we de Rockportaal bezoekers op onze release-optredens in Nederland of België: Blegny (BE) op 7 november, Amstelveen (NL) op 9 november, Bredene (BE) op 10 november en Vosselaar (BE) op 16 november. Of op Eindhoven Metal Meeting natuurlijk!
Laten we dan ook hopen dat Eldritch het goed zal doen bij de Rockportaal bezoeker en andere muziekliefhebbers. Als je de kans krijgt ga deze band eens live aanschouwen, het is zeker de moeite waard. En heren van Saille: zet ook maar alvast het bier koud. Mijn live optreden jubileum zal er snel aankomen!
Saille – Eldritch: een introductie in horror literatuur
309
vorig bericht