Scapeshift mixt death metal met muziek uit games en films

Ze zaten er al een hele tijd hints over te geven op facebook, maar nu kan iedereen meegenieten van We Are The Fire, de eerste single van Scapeshift, het nieuwe project van Jelle Van Loo (zang) en Raven Invicta (elektrische viool, bas en orchestrals). Ze zaten samen in de melodic deathmetalband Innervate en Raven Invicta zat lang in Cathubodua. Maar Scapeshift heeft een heel ander, moderner concept.
 
Waarin verschilt Scapeshift van Innervate?
Raven: Het is opnieuw voor een deel melodic deathmetal, maar het concept van de band is compleet anders, dus was er een nieuwe bandnaam nodig. Scapeshift is geïnspireerd op film- en game-muziek, vooral dan films met een neon cyberpunk-feel zoals de Blade Runner-reeks, de anime Akira en bv. het bekende computerspel Final Fantasy 7. Dit hebben we uiteraard ook visueel doorgetrokken in het project.
 
De bandnaam intrigeert. Welke betekenis zit daar achter?
Raven: Scapeshift is een samenstelling van verschillende zaken: het heeft wat van ‘shapeshift’, wat verwijst naar de verschillende stijlen die we door elkaar gebruiken. De combinatie shapeshift/landscape verwijst ook naar het veranderen van een landschap. Daarnaast zit er een beetje ook ‘soundscape’ in, wat slaat op onze invloeden uit films en games.

Is deze eerste sterke single het begin van een reeks singles of een album? En volgen er liveshows na de viruscrisis?
Raven: Voorlopig is Scapeshift enkel een studioproject. Er zijn momenteel nog geen plannen voor de toekomst. We wachten een beetje de reacties af.
 
Games en fantasy zijn duidelijke invloeden in de lyrics. Waar vonden jullie de inspiratie voor de muziek?
Jelle: Inzake het schrijven van de lyrics en mijn zangtechniek liggen mijn roots vooral in de melodische death metal, dan denk ik aan bands zoals Dark Tranquillity, At The Gates en Insomnium… Voor de lyrics probeer ik dit dan te combineren met de cyberpunk of thema’s van films en games die we voor dit project hebben gekozen. Ik schrijf mijn lyrics op een poëtische manier waarbij ik de luisteraar veel ruimte laat voor interpretatie.
 
Dat vuur dat jullie willen zien branden, dat heeft uiteraard een betekenis?
Jelle: Ik had tijdens het bedenken van deze single het idee om iets te maken over onze interne creatieve motivatie en het doorzettingsvermogen dat artiesten of mensen in het algemeen kunnen hebben. Het vuur is hier het symbool voor de drive, het ‘brandend verlangen’. Het gaat ook over de interne struggle dat dit met zich brengt en over het proberen samenwerken met anderen en de zoektocht naar mensen met dezelfde drive, maar ook hetzelfde begrip voor die bepaalde motivaties/manier van denken. Dit heb ik dan aangevuld met een post-apocalyptisch thema en het thema hoop omdat ik vond dat het nummer een hoopgevende, motiverende vibe had.
Het is dus een beetje ‘hoop in donkere futuristische tijden’ en het past zodoende wel prima bij wat we vandaag allemaal meemaken.

Een dergelijke overweldigende orkestratie hoor je niet vaak in combinatie met death metal.
Raven: De specifieke inlvoeden bij het componeren van dit nummer waren Two Steps From Hell, Colossal Trailer Music, Eluveitie en At The Gates. Voor de sound van de orkestratie heb ik mij verdiept in synths en elektronische geluiden om die dan te combineren met een symfonisch orkest. Deze mix van een klassiek orkest met elektronica geeft het effect van moderne film- en gamemuziek waar we naar op zoek waren. De eerste demo van We are the Fire bestond enkel uit deze moderne orkest-sound met drumpatronen eronder. Daarna werden de gitaar-riffs en de vocals toegevoegd. Ik wilde voldoende contrasterende delen creëren in dit nummer om de overgangen tussen de delen extra veel impact te geven. De openheid van het refrein en de intro contrasteren met de snelle brutale strofes. De bridge begint dan weer onverwacht met een etherische vioolmelodie begeleid door cleane gitaar-arpeggio’s en een sfeer van rust. Daarna breekt de hel los met dramatische en brutale vocalen gevolgd door een al net zo dramatische solo op elektrische viool.
 
Scapeshift is het studioproject van jullie twee, maar jullie hadden wel een mooi team voor We Are The Fire. Wie werkte nog allemaal mee?
Jelle: De gitaarpartij werd geschreven door Glenn Van Loo van Innervate en ingespeeld door Kyron Vannuffelen van Cathubodua, de drumpartij werd ingespeeld door Vincent Verstrepen van Carnation, de productie was in handen van Yarne Heylen (Sisters of Suffocation, Nervosa, Warbringer, …) en de mastering gebeurde door Jens Bogren (Amon Amarth, At The Gates, …). De video en al het grafische heb ik zelf gedaan.
 
Dat zijn mooie referenties. De Fin Viktor Gullichsen, die de mix deed, is niet zo bekend.
Raven: We waren opzoek naar iemand die ervaring had met zowel melodische metal als met orkest-instrumenten en synths om ervoor te zorgen dat elk aspect van de muziek mooi naar voren gebracht kon worden. Gullichsen is zanger in de band Brymir, waarvoor hij het laatste album zelf heeft gemixt. Daarom vonden we hem de ideale kandidaat en hij heeft echt prachtig werk verricht.
 
Dat kunnen wij enkel beamen.

 

Related posts

Maanvlinder: We blijven onszelf verrassen

Skroetbalg: Doordachte simpelheid

Forlorn: Midsommar Metal!