Home » Schavot – Verstikt In Halflicht

Schavot – Verstikt In Halflicht

door Jordy Weustenraad
80 views 3 minuten leestijd

De afgelopen jaren heeft Nederland een solide en veelzijdige blackmetalscene weten te cultiveren, met gevestigde namen als Asagraum, Laster en Terzij De Horde als prominente vertegenwoordigers. Een veelbelovende nieuwkomer binnen dit landschap is Schavot, het eenmansproject van multi-instrumentalist Floris Velthuis. Velthuis is bepaald geen onbekende in de wereld van de black metal; zijn naam is reeds verbonden aan bands als Asgrauw, The Color of Rain, Meslamtaea, Stuporous en Sagenland. Met de voorgaande albums Galgenbrok en Kronieken Uit De Nevel oogstte hij lof van zowel pers als publiek. De vraag is nu of hij deze lijn weet voort te zetten op Verstikt in Halflicht.

Hoewel Schavot primair het geesteskind van Velthuis is, heeft hij voor deze langspeler een zestal gastmuzikanten uitgenodigd om zijn artistieke visie verder te verrijken. Zo opent Tussen Droom en Werkelijkheid met de betoverende gesproken bijdrage van Kylie Luisa, wat direct een dromerige sfeer neerzet.

De muziek beweegt zich voortdurend tussen agressieve, rauwe riffs en contemplatieve, melodieuze tussenstukken. De atmosferische instrumentaties worden verder versterkt door virtuoze gitaarsolo’s van Gerhans Meulenbeld, die met name op Geestenjacht een extra dimensie aan de compositie toevoegt. Daarnaast draagt Izzy Op De Beeck met een trompetpartij bij aan de sonische gelaagdheid van dit nummer.

De vocalen zijn veelal krijsend, vol intentie en emotie en dienen als perfecte begeleiding voor hetgeen ten tonele wordt gebracht. Daarnaast krijgt de leidende stem versterking op de achtergrond door Daan Bleumink van Duindwaler. De dynamische wisselwerking en meerstemmigheid zorgen vaak voor een interessante wending in de muziek. Zo horen we naast hoge krijsen ook diepe, bulderende grunts.

Het energieke Strijdend Voor Het Bestaan voert het tempo op met furieuze blastbeats en meedogenloze riffs, maar kent tegelijkertijd verstilde momenten waarin de verhalende teksten de ruimte krijgen om te resoneren. De ritmische sectie versmelt feilloos met de keyboardpartijen, die subtiel maar doeltreffend over de compositie liggen. De productie van deze langspeler verdient lof: elk instrument is helder en gedefinieerd, zonder aan rauwheid in te boeten.

Schavot blijft zich onderscheiden door complexe songstructuren die de conventionele kaders van het genre overstijgen. Dit komt tot uiting in het eclectische Met Een Haak Naar De Diepte, waar vooral de basgitaar en symfonische arrangementen een prominente rol spelen. Eveneens indrukwekkend is de vocale vertelling van Miranda Visser, die in meerdere nummers de folkloristische thema’s extra kracht bijzet.

De eerste kennismaking met het album kwam in de vorm van de single De Lantaarn Spreekt De Weg, waarin een dreigende opening wordt verrijkt met sferische lagen, alvorens over te gaan in een van de vele magistrale gitaarsolo’s. De consistente blastbeats smijten de toehoorder tegen de muur, terwijl de dreunende basklanken tot in de diepste krochten van de ziel te voelen zijn.  

Op Waar Schimmen Immer Dolen nemen de duistere, bijna macabere tonen de overhand, waarbij de melodielijn zich gemakkelijk door de compositie heen beweegt. Afsluiter Geweten Geblust Met Bloed is de zwaarste en meest logge compositie van de plaat, waarin Esther Haaijman als laatste gastmuzikant haar schizofrene narratief presenteert. De melancholische keyboardpartijen contrasteren scherp met de furieuze riffs en genadeloze blastbeats, maar Velthuis weet deze tegenstellingen moeiteloos te verenigen in een indrukwekkend slotstuk.

Verstikt In Halflicht bevat acht nieuwe werken die allen compositorisch fenomenaal in elkaar steken en simpelweg van begin tot eind kloppen. De symfonische en folkloristische elementen lijken nog verder uitgewerkt dan op eerdere langspelers. Floris en Schavot leggen de lat hoger voor nieuwe black metal in zowel binnen- als buitenland. Voor liefhebbers van grootheden als Emperor en Dimmu Borgir is dit album verplichte kost, terwijl iedere bewonderaar van het genre zich kan laven aan veertig minuten muzikale diepgang. Dit album is een serieuze kanshebber voor zowel het beste black metal-album als het beste Nederlandse metalalbum van het jaar.

Kijk ook eens naar