Home » Selfmachine – De luisteraar mag zich geen moment vervelen

Selfmachine – De luisteraar mag zich geen moment vervelen

door Maurice van der Zalm
375 views 12 minuten leestijd

Het is toch altijd weer bijzonder om een nieuwe cd te gaan beluisteren. Je weet niet wat er gaat komen en heb misschien al wel een verwachting die wel of niet uitkomt. Bij de cd Broadcast Your Identity van de Nederlandse band Selfmachine had ik dat ook. De eerste seconden echter van de cd bliezen al mijn verwachtingen meteen weg met een energieke, impulsieve en stevige muziekwave. Daarna was het gewoon genieten.
Selfmachine is een band waarvan de vijf muzikanten al de nodige ervaring hebben opgedaan in andere bands, maar in deze samenstelling bulkt het kennelijk van de chemistry. Nieuwsgierig naar de band stel ik bassist Mark Brekelmans wat vragen.

logo
Selfmachine zou wel eens de belofte van de Lage Landen kunnen zijn. Vertel me eens wat meer over de band?
Mark: Allereerst, dank je!  Fijn dat jullie er zo over denken, dat betekent echt veel voor ons als band.
Selfmachine is een moderne metalband uit Tilburg en Amsterdam. We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan onze eerste album  ‘Broadcast Your Identity’. Dit album is sinds februari wereldwijd uitgegeven via het Italiaanse label WormholeDeath. Momenteel zijn we druk bezig om de debuutcd te promoten, onder andere bij onze release show op 17 Mei in de Winston Kingdom, Amsterdam. Al met al kan ik niet anders zeggen dat het best lekker loopt voor een eerste uitgave.

Jullie noemen Selfmachine een ‘moderne metalband’. Welke betekenis ligt er achter deze benaming?

Mark: Een labeltje op de sound van je band plakken is altijd ellendig. Niemand wil het, maar iedereen moet het. Mensen doen er denk ik ook veel te moeilijk over. De bands die zichzelf ‘modern’ noemen zijn van alles en nog wat na de eeuwwisseling. Nogal een breed begrip dus. Verwar ‘modern’  echter niet met ‘trendy’. We hebben totaal niets op met hipster-break-core-zit-m’n-haar-wel-goed-metal.  We hopen en willen gewoon fris en relevant klinken.
Jullie hebben al ruime ervaring op gedaan in andere bands. Welk verschil is er nu ten aanzien van de vorige bands?
Mark: Deze band is nog niet uit elkaar gevallen door ruzies, creatieve meningsverschillen en relatiedrama’s! Maar serieus, dit is denk ik de eerste keer voor ons allen dat we een groep bij elkaar hebben die er echt allemaal volledig voor willen gaan en dat de neuzen de zelfde kant op staan. Dat wil niet zeggen dat we nooit botsen/een meningsverschil hebben, maar dat is alleen maar omdat we allemaal gepassioneerd zijn over deze band en de boel echt naar een hoger plan willen trekken.
Wat hebben jullie gemeen met Michael Selfmachine_BAND_2_LOGOJackson, trucks en Teletubbies?
Mark: In onze biografie staat de beschrijving dat we klinken als ‘een bebaarde Michael Jackson die met een monstertruck keihard scheurt door de heuvels van Teletubbieland’. Ik denk dat het gevoelsmatig de lading wel dekt. Wij weten heel goed hoe onze band hoort te klinken maar het is altijd lastig om dat kort en helder uit te leggen aan buitenstaanders. Met zo’n maffe beschrijving is het veel makkelijker visueel te krijgen waar de muziek over gaat, beter dan simpelweg een stapel steekwoorden op een hoop te gooien, een lijst van invloeden op te noemen of een nietszeggende genrenaam op te voeren zoals bijvoorbeeld ‘Moderne metal’.
Nu we het toch over een lijst van invloeden hebben. In hoeverre zijn jullie beïnvloed door bands als Soilwork, Periphery en In Flames?
Mark: De invloed van bands als Soilwork en In Flames ligt vooral in het feit dat deze bands ook compacte liedjes maken met een kop en een staart en een heldere structuur. Periphery heeft ons met hun debuutalbum vooral beïnvloed door de manier waarop zij hun gitaarriffs benaderen en complexe grooves vorm geven binnen een 4/4e ritme. Al die dingen in gedachten nemend, misschien is het zelfs zo dat Killswitch Engage nog wel onze grootste invloed is.
Compacte liedjes met een kop en een staart waarbinnen we ook nog eens complexe grooves horen. Waar ligt jullie uitdaging bij het schrijven van nieuwe nummers?
Mark: De grootste uitdaging bij het schrijven van nummers voor Selfmachine is wel het centraal zetten van de groove binnen een perfect kloppend liedje. Songstructuren zijn heel belangrijk voor ons. Niets mag te lang duren en de luisteraar mag zich geen moment vervelen. Veel metal band maken nog wel eens een zooitje van hun songstructuren. Riffs worden dan veel te vaak herhaald of er zitten onlogische overgangen in. Nu is onlogisch niet altijd slecht, maar in de regel wel. Selfmachine nummers zijn compact en logisch. Die ene keer dat we dan wel eens flink uitpakken zoals bijvoorbeeld bij  ‘Closing Statement’ (11:25 min.) dan zorgen we er in ieder geval voor dat ook daar een heldere opbouw in te vinden is en dat er continu genoeg te beleven valt. Groove staat hierbij centraal: Rolt het niet, dan is het niets voor Selfmachine.
In Massive Luxury Overdose herkende ik wat rap-/Cavalera-elementen. Is het een bewuste keuze om op deze manier de zanglijn neer te zetten?
Mark: Die zanglijn is eigenlijk een knipoog naar vrijwel alle nu-metal bands van vroeger. MLO heeft een zelfde soort energieke spring-vibe en die wilde we nog extra accentueren door die snelle, opgefokte fraseringen te gebruiken. Nu-metal bands zijn jarenlang verguisd, omdat ze “niet true metal” waren of zoiets, maar eigenlijk waren heel veel bands uit die stroming gewoon supervet. Het is hoog tijd voor een Nu-metal revival en wij zetten alvast de eerste stap, terwijl we compleet anders klinken dan dat.
Je noemde zojuist al het nummer Closing Statement, waarmee de cd eindigt. Een lang nummer. Waar gaat het nummer over?
Mark: Het gaat over het eindigen van een relatie en het verwerkingsproces daar omheen. De muziek loopt mee met de sfeer van de tekst (of andersom). In het begin van het nummer spreekt er voornamelijk frustratie en wanhoop. Dan als de muziek naar de zwaardere brug gaat, slaat de tekst om naar verwijt, woede, depressie. Uiteindelijk pikt het zichzelf weer op door zichzelf te relativeren, vrede te sluiten met de situatie en er voor te kiezen om juist de mooie dingen te herinneren. De titel ‘Closing Statement’, verwijst naar het sluiten van het hoofdstuk,  de laatste woorden die er aan vuil worden gemaakt. Daarnaast is die titel natuurlijk ideaal als afsluiter van het album.
Voor Breathe To Aspire hebben jullie een nogal bijzondere video opgenomen. Vertel er eens wat meer over.
Mark: Als we ergens een hekel aan hebben dan zijn het wel van die ongeïnspireerde band-speelt-op-stoere-locatie-clips die verder niets om het lijf hebben. Een videoclip is een perfect moment om te laten zien wie je bent en wat meer invulling te geven aan waar je als band over gaat en voor staat. We hebben dan ook met deze clip geprobeerd om een interessant verhaal te vertellen, met wat grappige twists, een buslading lekkere wijven en uiteindelijk een verrassende climax. Bedenken is dan een ding, maar in de uitvoering kan dan vies tegenvallen. Gelukkig is onze goede vriend Dave Hazeleger van TDD Studio’s een totaal genie in vreemde concepten vorm te geven. Hij luistert de plannen aan, slaakt een diepe zucht en zegt iets als “Heb je enig idee hoe veel werk dat is?”. Ja Dave, maar het is awesome werk! We hebben verder heel veel hulp gehad van vrienden en kennissen. Het was heel veel regelwerk maar we zijn echt supertrots op het resultaat. Mensen moeten zelf maar een kijkje nemen op Youtube: http://tinyurl.com/kofh9hs
coverNiet alleen de clip is bijzonder. Ook de artwork van de cd is bijzonder. Wat willen jullie zeggen met dit kunstmatige hart?
Mark: De artwork voor de CD werd verzorgd door onze zanger Steven die beroepskunstenaar en vormgever is. Van hem is trouwens ook het concept van de videoclip afkomstig. We wilden om te beginnen zo ver mogelijk wegblijven van typische metalsferen. Geen zwart dus. Wij zijn niet zo duister en onze muziek ook niet.
Het hart is een versmelting van de mens/analoog tegenover de techniek/digitaal. Dit is een thema dat vaak terug komt in ons werk en ook een vrij letterlijke interpretatie is van de bandnaam ‘Selfmachine’. Het hart is dan ook handmatig geschilderd op doek, de mechanische delen zijn er later in de computer bijgetekend. Er zitten een hoop details in die mechanische onderdelen met ieder hun eigen betekenis. Hiermee is het hart omgebouwd tot een soort grote versterker met een speakersysteem bovenop. Daarmee willen we zo veel zeggen als ‘spreek vanuit je hart en laat zien wie je bent’. Kortom: “Broadcast Your Identity”.
De titel van de cd Broadcast Your Identity kan ook verwijzen naar de exhibitionistische kant van mensen die hun ziel en zaligheid op het internet/facebook plaatsen. In hoeverre ben je het hiermee eens?
Mark: Zeker een prima interpretatie, maar je kan het ook juist positief zien. Internet en met name social media hebben iedereen een geweldig platform gegeven om zichzelf aan de wereld te presenteren en zich van hun beste kant te laten zien. Voor bands bijvoorbeeld is het nu makkelijker dan ooit om een publiek te bereiken en een fanbase op te bouwen.
Als iedereen iets kritischer zou zijn over wat ze allemaal de wereld in slingeren dan zou een bezoek aan Facebook daadwerkelijk leuk, informatief en inspirerend kunnen zijn in plaats van het suffe, geestdodende tijdverdrijf dat het nu maar al te vaak is. Je kan mensen verder moeilijk kwalijk nemen dat ze zichzelf zo te kijk zetten op het web zolang ze omringd zijn door volk dat het toejuicht en aanmoedigt. Bovendien wordt iedere nietsnut die we in een realityshow gooien onmiddellijk een BN-ner. Britt Dekker, Sterretje,.. wat er verder nog voor uitschot in Utopia zit,… Wie zijn die mensen en wat hebben ze ooit gedaan dat ze ook maar enigszins bijzonder maakt? Zodra we stoppen met die verafgoding van de middelmatigheid dan maak je een kans dat de social media wel volgen, maar ja, dat is nog een flinke opgave.
Even terug naar de cd. Selfmachine heeft een deal gesloten met het Italiaanse WormholeDeath/Aural Music. Hoe kom je aan zo’n wereldwijde deal?
 
Mark: Terwijl we bezig waren om de vocalen op te nemen voor het album hadden we alvast vooruit gewerkt om twee tracks helemaal af te mixen. Onze boekingsagent had wat contacten bij diverse labels en die is met die twee songs gaan leuren. Uiteindelijk was Carlo Bellotti van WormholeDeath zeer enthousiast over ons en daarom zijn we met hen in zee gegaan. WormholeDeath regelt voornamelijk de promotie en Aural Music en The Orchard gaan over de distributie van het album.
Welke voordelen brengt zo’n deal met zich mee?
Mark: Het neemt een hoop werk uit handen ten opzichte van een eigen uitgave. Het grootste voordeel is echter dat we een team mensen hebben die achter ons staat en druk bezig is om Selfmachine tot een succes te maken. Door de promotie van WormholeDeath komt de plaat op plekken waar deze anders nooit terecht was gekomen. Carlo is verder een hele fijne kerel en we kunnen altijd bij hem terecht voor advies als we niet weten hoe we iets aan moeten pakken of wat de beste koers is om te varen. Een label is maar zo nuttig als de personen die daar voor je werken. Wat dat betreft hebben we over WormholeDeath (en Carlo) echt niets te klagen.
Selfmachine_BAND_1_NOLOGO
 
Een liveshow van Selfmachine is meer dan een aantal jongens op het podium. In hoeverre wijkt jullie ‘performance’ af van andere bands?
Mark: Net zoals bij de eerdergenoemde videoclips vinden we het belangrijk dat een liveshow meer is dan een paar gasten die op een podium staan en wat liedjes spelen. Het is een rockshow en geen lounge muziek, dus je wilt toch dat men af en toe even opkijkt van hun bierglas om de show te aanschouwen. Heel lullig gesteld: Mensen komen niet louter voor de muziek, ze willen vermaakt worden! We proberen daarom bewust na te denken over onze show en de entertainmentwaarde zo hoog mogelijk te leggen. Ieder nummer heeft zo z’n eigen sfeer en dat moet ook zo overkomen als je naar ons kijkt. Dit neemt niet weg dat er weinig vast staat over wat er gebeurt tijdens een show. We laten veel over aan de spontaniteit en proberen in de spelen op hoe de sfeer in de zaal is. Een Selfmachine show moet met name leuk, energiek en memorabel zijn!
17  mei staan jullie in Winston Kingdom in Amsterdam. Wat verwacht je van deze avond?
Mark: Precies zo’n leuke, energieke, memorabele show als ik het hierboven over had! Verder hebben alle bands deze avond (Selfmachine, Last Fear en Bloid) in dit jaar een nieuwe CD uitgebracht. Dus iedereen heeft iets te laten zien en te bewijzen. De Winston is een supergezellige zaal en de sfeer is daar altijd top. Na de bands loopt de avond automatisch door in een of andere dansavond, dus iedereen kan naderhand gezellig een drankje blijven drinken en niemand hoeft voor 5:00 uur naar huis. Goede muziek, gezellige sfeer, mooie vrouwen, koud bier,… wat wil je nog meer?
Er even vanuit gaande dat deze cd het begin is van een geweldige carrière. Wat zou je over tien jaar willen lezen in de diverse media over de band?
Mark: “Selfmachine eerste metalband op interplanetaire tour”
“Old-school moderne metalband blijkt trendsetter op retro beurs”
“Gekloonde T-Rex veroorzaakt ravage in moshpit Selfmachine”
“Selfmachine stopt het broeikaseffect”
“Selfmachine populairste meisjesnaam in Nederland”
“Nieuw ontdekte zeldzame diersoort vernoemd naar metalband. Volgens leadzanger smaakt deze naar kip”
“Selfmachine uitgeroepen tot meest sexy band in het universum. Chlorz van planeet Braxxah23 woedend over de uitslag” euh,… Zoiets?
We hebben dromen en ambities zat. We gaan er gewoon ouderwets voor om de wereld te veroveren. Noem alle rock clichés maar op, wat ons betreft kan het niet gek genoeg. Maar het begint allemaal met ‘Broadcast Your Identity’ onder de aandacht brengen bij iedereen en ons focussen op de release show van 17 Mei in de Winston Kingdom! Komen jullie ook?
Tot zover de nadere kennismaking met deze belovende Nederlandse metalband. 17 mei in Amsterdam zal de geschiedenisboeken ingaan als de springplank naar het veroveren van de wereld.
 
 
 

Kijk ook eens naar