Shannon Larkin (Godsmack): Ik hou van alles wat muzikaal is

Het nieuwe Godsmack album, Lighting Up The Sky zal meteen het laatste album zijn van de band. Niet dat de band uit elkaar gaat, ze zullen alleen geen nieuwe muziek meer opnemen. Ik belde met drummer Shannon Larkin (voorheen ook bekend van o.a. Ugly Kid Joe en Amen)om daar wat meer over te horen.

 

Kun je ons wat vertellen over de beslissing geen nieuw album meer op te nemen?

We hebben zoveel succes gehad op de radio dat onze fans altijd bepaalde nummers hebben waarvan ze willen dat we ze spelen. Als songs radio hits worden moeten we ze ook live blijven spelen om onze fans tevreden te stellen. Het probleem werd dat we zowat 25 Top Tien hits hadden en twaalf nummer één hits. Kun je je voorstellen hoe de setlist er in de toekomst zou uitzien… Het zou onmogelijk worden om alle nummers te spelen die onze fans verwachten. We zouden zoveel nieuwe nummers niet kunnen spelen. Daarnaast zijn we gelukkig en niet meer de boze jonge mannen die we waren. We willen niet belachelijk overkomen en net doen of we nog jong en boos zijn terwijl we dat niet meer zijn. Het heeft ook niets meer met geld te maken. Ik heb het geluk te kunnen zeggen dat we niet per se nog meer geld moeten verdienen. We stoppen dus niet met een band zijn, maar wel met platen maken. We zijn ook niet de eerste band die dat doet. Aerosmith deed het al twintig jaar geleden. Onze laatste plaat is één van onze beste en bevat stukjes van alle andere platen die we hebben gemaakt. We zijn bewust de studio in gegaan met de gedachte deze laatste plaat onze ode te maken aan onze carrière. Ik kan niet voor de rest spreken, maar ik was het cyclische van opnemen en touren ook wel zat. Na al die jaren is het alsof je een deel van je leven hebt gemist. Ik miste de eerste stapjes van mijn kind omdat ik aan het touren was. Het is nu tijd om uit de machine te stappen. Onze setlist zal in de toekomst momenten van onze hele carrière bevatten en we kunnen dit zeker doen tot 2025,  zolang we het fysiek nog kunnen.

 

Hoe hou je de band twintig jaar bij elkaar?

Dat is een erg goede vraag. Deels omdat onze zanger Sully een visionair liedjesschrijver is. Daarnaast hebben we geluk gehad dat we de dingen hebben kunnen doen op de manier zoals ze gegaan zijn. Onze eerste plaat was meteen een succes. Dat stelde ons in staat om pauzes tussen opnamen en touren in te lassen, iets wat niet elke band zich kan veroorloven. In die tijd bellen we elkaar niet, we nemen even vrij van elkaar na jaren met elkaar in bussen, treinen en auto’s gezeten te hebben. We gaan naar huis en besteden tijd met onze familie, vrienden, huize, kussens, baden, vissen, schildpadden en honden. Dan hebben we even de tijd om dingen voor ons zelf te doen, daar hoort muziek maken ook bij, want dat is gewoon wat we doen. Dus in die tijd schrijft iedereen riffs, bedenken we teksten en ideeën voor nummers. Als we dan na een jaar zonder elkaar weer bij elkaar komen heeft iedereen geweldige ideeën. We houden nog steeds van elkaar en zijn als broers.

 

Sully is van origine een drummer. Bemoeit hij zich met je drumpartijen?

Ik ken Sully al lang. Hij opende voor me met zijn band toen ik in Wrathchild America zat, in de jaren tachtig. Zijn band was Lex Luthor, en daar was hij drummer. In die tijd moest je als band, om op te kunnen treden, covers spelen. Daar probeerde je dan zoveel mogelijk eigen nummers tussen te persen. Na het optreden hebben we nog wat gefeest en wisselden we onze nummers uit. We zijn dol op elkaars drumwerk. Ik was net weg bij Ugly Kid Joe en zat net bij Amen toen Sully me belde en zei dat ze op een major label zaten en een drummer zochten. Ik vertelde hem dat ik het ontzettend jammer vond, maar ik net een deal had getekend met Amen. Ik vond het geweldig daar in te spelen ook al  verkochten we zo’n 5000 platen en Godsmack zo’n vijf miljoen. Dat was wel pijnlijk, maar misschien was het gewoon niet voor me weggelegd dacht ik toen. Toen ik uit Amen ging door o.a. drug issues waar ik me niet meer prettig bij voelde kwam ik weer in contact met Sully. Hij vertelde me dat Tommy de band had verlaten en me in de band wilde. Ik zei nu meteen ja. Maar om terug te komen op je originele vraag, ja hij bemoeit zich met de drumpartijen. Sully zal toegeven dat ik hem als drummer heb beïnvloed. Veel van mijn technieken gebruikt hij ook in de eerste Godsmack nummers. Omdat hij stilistisch is beïnvloed door me speelde ik dingen die hij in gedachten had toch al op die manier. Maar Sully is ook een geweldige producer, ook al haalt hij er ook nog altijd geniale andere producers bij in de studio. Hij legt dan de drumpartijen onder een microscoop en stelt bijvoorbeeld voor dat ik mijn partijen wat simplificeer. Ugly Kid Joe leerde me te drummen in dienst van het liedje, maar ik heb nog wel wat rare technieken die Sully me leerde wat te simplificeren soms. Maar ja, hij heeft er altijd wel wat over te zeggen zoals “Er zitten teveel beats in de kickdrums, simplificeer dit, doe dat.” Hij heeft gewoon de oren van een engel. Hij heeft me een stuk beter gemaakt als drummer, vooral in de studio door zijn focus en oor voor detail.

 

Doe je nog veel sessiewerk?

Ik speel nog in The Apocalypse Blues Revue, een meer traditionele blues band waar ik twee platen mee heb opgenomen. De zanger van die eerste platen is een oude blues zanger van 74, Ray Cerbone. We spelen nog wel eens samen. Maar het nieuwe werk gaat verder onder de naam The Apocalypse Blues Revival en is trippier en heeft een nieuwe zanger. Ik heb al die nummers die ik nog wil doen. Zoals ik al zei is Sully een geniale liedjesschrijver, maar zijn manier van schrijven is anders dan de mijne. Ik hou van meer klassieke, bluesy muziek. Denk aan Pink Floyd gezongen door David Bowie. Trippy, vreemde muziek, niet commercieel. Ik hou van andere muziek, en dan bedoel ik niet zoiets ongrijpbaars als Zappa, maar trippy muziek gemaakt voor paddo’s. Ik doe ook nog sessie werk, soms gratis. Dan speel ik met lokale bands mee. Ik hou van alles wat muzikaal is en slaap eigenlijk nooit, behalve op de bank.

(Foto credit: Kamal Asar)

Related posts

Maanvlinder: We blijven onszelf verrassen

Skroetbalg: Doordachte simpelheid

Forlorn: Midsommar Metal!