Bij sommige labels weet je gewoon dat ze kwaliteit in de ‘hoed’ hebben zitten. Dit is bijvoorbeeld zeker het geval bij Ulterium Records. Ik leerde het album kennen door de albums van Theocracy. Zanger Matt Smith van Theocracy was enthousiast over het werk van een andere band bij het label: Signum Regis. De band, die reeds in 2007 door bassist Ronnie König is opgericht, heeft in 2015 al menig powermetalfan het hoofd op hol gebracht met de EP Through The Storm en komen nu aan het eind van het jaar met een volledig album.
Het album met de titel Chapter IV: The Reckoning is het eerste echte album met de nieuwe zanger Mayo Petronin. Zijn stemgeluid is prettig om te horen en in alle composities laat hij horen dat zijn kwaliteiten goed bij het geluid van de band horen. De stijl van de band omschrijft zich voor mij het best als powermetal en ligt tussen het geluid van Sonata Arctica en Sabaton. Dit laatste is vooral goed hoorbaar in Prophet Of Doom. Een uptempo nummer dat gekenmerkt wordt door een stevig en strak geluid waarin een veldslag ten grondslag zou kunnen liggen. Kenmerkend voor het album is echter de makkelijk in het gehoor liggende sound van de band. The Secret Of The Sea klinkt ‘smooth’ en ook bijvoorbeeld Tempter Of Evil. Dat betekent niet dat het een doorsnee album is geworden. In The Voice Of The Wilderness is tempo één van de belangrijkste ingrediënten voor een goed opgebouwde compositie waarin zeker het gitaargeluid van Filip Kolus een belangrijke plaats inneemt. Daarbij ondersteunt door een uitstekende ritmesectie die ondersteunend werkt voor de snelheid van de nummers en stimulerend werkt in samenspel met toetsenist Jan Tupy. Enkele bijzonderheden aan het album zijn de opener Lost And Found, waarbij ik telkens (het is een regelrechte zonde) het nummer When The Rain Begins To Fall van Pia Zadora en Jermaine Jackson maar niet uit mijn hoofd krijg. De andere bijzonderheid is de epische afsluiter Bells Are Tolling. Een nummer dat het in de komende kerstdagen goed zou kunnen doen bij de kerstboom. Het nummer start gevoelig met gitaar en piano en met het aanstekelijke geluid van zanger Mayo. Een verrassende gitaarsolo geeft de aanzet tot een krachtiger vervolg waarna het nummer even later weer terugkeert naar de hemelse dennegroene klanken.
Na het eerder uitgebrachte Millennial Reign heeft Ulterium Records wederom een album op de markt gebracht dat het beluisteren waard is, zeker wanneer je gecharmeerd bent van powermetal in het algemeen of van bands als Helloween of Theocracy in het bijzonder.
Video LOST AND FOUND
Signum Regis – Chapter IV: The Reckoning
278
vorig bericht