Sovjet War is een Belgische postpunkband die al even aan een comeback bezig is. De bandnaam is dus niet ingegeven door de fratsen van Vladimir Poetin, eerder door Ă©Ă©n van zijn voorgangers. Sovjet War begon in 1979 als The Sovjets en hun grootste wapenfeiten in hun ‘eerste’ leven waren een support van Red Zebra en een leuke single (It Became A Problem/Guns For Fun). Hun comeback werd deels gedwarsboomd door corona, maar zopas stonden ze in het Depot in Leuven als support van the Stranglers. Vinyl, cassettes en zelfs CD’s van deze band zijn bijzonder oeilijk op te sporen als je ze wil kopen, maar nu is er eindelijk een vinylalbum (hun eerste!). Die heeft niet een A- of B-kant, meer Ă©Ă©n kant ‘new’ en de andere ‘old’.
De nieuwe is interessant, met een mix van postpunk (new wave noemen ze het zelf nog steeds) en punk. In de begindagen van de postpunk waren de grenzen van de genres niet zo duidelijk. Dat hoorden en horen we ook bij de Definitivos, die andere Belgische band met een vergelijkbare levensloop, maar dan aan de andere kant van dat land.
De opnamekwaliteit van het gedeelte ‘new’ is niet zo gepolijst en gelikt top zoals de albums van Whispering Sons, Dead High Wire of Disorientations, hun opvolgers in het genre, maar zo klonk Sovjet War ook in zijn begindagen en dat geeft een zekere charme aan de muziek. Het zijn allemaal toptracks: het dreigende van The Killer, het meezingbare refrein op The Fall, de bijna tastbare doom en gloom op Ruins, het heerlijke Engelse accentje in Deaf Death Story, de UK Subs-vibe op All Systems Go, . Het mooiste geschenk aan de fans is misschien wel de 2021-versie van The Nuthouse, de track waarmee ze in 1983 op de verzamelaar No Big Business 2 stonden. Een verzamelaar die intussen bijzonder gegeerd is bij verzamelaars.
De geluidskwaliteit neemt een duik op de ‘old’-kant van Psychopuppets.  Van drie songs krijgen we de demo-versie en van vier andere krijgen we de live-versie (opgenomen in 1983). Van die live-opnames bestaat al een album dat in 2005 op CD werd uitgebracht. Dit is alleaal leuk voor de oude fans en als document voor de geschiedenis, maar voor de veel grotere groep van oude en nieuwe postpunkliefhebbers die Sovjet War nog moeten ontdekken was het waarschijnlijk interessanter geweest om de originele opnames erbij te hebben, van de single bijvoorbeeld. Maar we klagen niet, want dit is alles waar postpunkfans op kicken.
Met een album als Psychopuppets claimt Sovjet War terecht zijn plaats in de Belgische new wave-geschiedenis en laat deze band horen dat ze nog steeds alive and kicking zijn.
https://sovjetwar.bandcamp.com/