Home » Spirit Adrift's Nathan Garrett: 'Elke solo op het album is gekker dan alles wat ik ooit in het verleden heb opgenomen.'

Spirit Adrift's Nathan Garrett: 'Elke solo op het album is gekker dan alles wat ik ooit in het verleden heb opgenomen.'

door pim@rockportaal.nl
389 views 4 minuten leestijd

Het Spirit Adrift album Divided By Darkness komt pas op 10 mei uit maar de plaat draait overuren thuis. Tijd voor een interview en dus mailde ik even met Nathan Garrett, de oprichter, zanger en gitarist van de band.
Hoe gaat het met jullie allemaal?
Het gaat goed! We hebben gerepeteerd en ons op de tour voorbereid, en we klinken beter dan ooit. Ik kijk er echt naar uit om deze nieuwe songs live te spelen. Ze zijn leuk om te spelen en klinken lekker zwaar.
Kun je het exacte moment beschrijven waarop je besloot dat Divided By Darkness de albumtitel werd?
Ja. Oorspronkelijk zou het Deserted In Darkness worden genoemd. We zaten in een vliegtuig naar New York om een ​​show te spelen en ik keek uit het raam. Het werd donker en aan de horizon zag ik een oranje kleur gloeien vanaf de aarde, dan een donkere lijn en daarboven zag ik een donkerblauwe kleur die overging in het zwart van de ruimte, de twee kleuren waren verdeeld door die dikke zwarte lijn. Het raakte me dat ‘Divided’ veel nauwkeuriger was dan ‘Deserted. Dat was 25 januari 2018.
Spirit Adrift is een bandnaam die echt tot de verbeelding spreekt. Hoe en wanneer kwam je ermee op de proppen?
Ik bedacht het toen ik de eerste twee liedjes aan het schrijven was voor de EP (Behind: Beyond). Ik wilde een naam die niet meer dan 2 woorden bevatte, en Spirit Adrift leek te passen bij de sfeer van de muziek en de manier waarop ik me voelde. Ik denk dat het nog steeds past, maar op een andere manier.
Wat is je favoriete album aller tijden en waarom?
Sabotage van Black Sabbath. Tegen de tijd dat ik Sabotage hoorde, had ik al de vorige Sabbath-albums gehoord. Ik hou van ze allemaal. Maar het horen van Sabotage was het moment waarop ik me realiseerde: “oh, er zijn geen regels.” Ik besefte dat ik elke soort muziek kon maken die ik wilde, zo veel kon experimenteren als ik wilde en verschillende dingen kon proberen, zolang het allemaal oprecht is en vanuit het hart. Ik denk dat dit het zwaarste en meest experimentele Sabbath-album is. Het zal altijd heel speciaal voor me zijn. Ik hou er net zoveel van vandaag als ik de eerste keer dat ik het hoorde.
Wat / wie was de inspiratie voor de geweldige clip van Angel & Abyss?
Nogmaals, Black Sabbath. Ik zag de video voor Paranoid toen ik nog heel jong was en ik wist meteen dat ik mijn roeping had gevonden. Ik kwam er later achter dat dat van een Duitse show genaamd Beat Club was. Bands doen daar allerlei geweldige uitvoeringen. De band Free heeft in het bijzonder een aantal echt coole uitvoeringen gegeven tijdens die show. Ik stuurde onze regisseur ook veel referenties van oude country-muziekuitvoeringen. George Jones, Waylon Jennings, Hank Williams Jr. Daar kwamen veel van de ideeën vandaan, ook bijvoorbeeld het splitscreen idee.
Wat vind je van het kunstwerk voor Divided By Darkness?
Ik denk dat het geweldig is. Enkele van de beste albumillustraties die ik ooit heb gezien. Ik hou van Joe Petagno met heel mijn hart. Hij is een legende en een bad ass.

Welke muziek / album inspireerde je om dit album te maken en waarom?
Ik wilde een van de beste metalalbums ooit maken. Dus ik werd geïnspireerd door de grootste metalalbums ooit gemaakt. Metallica, Priest, Sabbath, Trouble, Danzig, Thin Lizzy, Rwake, Pink Floyd, Crowbar. Alle grootheden.
Wat deed Sanford Parker op een creatieve manier over dit album?
Hij speelde een grote rol bij het vinden van de tonen en het klankpalet van de plaat. Hij had ook enkele geweldige ideeën voor de arrangementen of riffs hier en daar, alleen kleine aanpassingen, maar wel dingen die de nummers verbeterden. Zijn belangrijkste bijdrage is de unieke pianonoot van Danzig in één nummer, succes met het zoeken!
Waar ben je het meest trots op als je naar deze plaat luistert?
Als ik naar dit album luister, zal ik me altijd herinneren hoeveel hard werk en leed ik heb doorstaan ​​om als muzikant en songwriter te verbeteren. Ik zal nooit vergeten wat ik in deze plaat heb gestopt. Ik denk dat de specifieke hoogtepunten voor mij de vocale prestaties op Tortured By Time en alle gitaarsolo’s zijn. Elke solo op het album is gekker dan alles wat ik ooit in het verleden heb opgenomen.

Laatste vraag: noem je beste Thin Lizzy nummer en vertel ons waarom we naar hen moeten luisteren.
Mijn favoriete nummer van Thin Lizzy verandert veel, en het is erg moeilijk om te kiezen. Maar de laatste tijd ben ik echt fan van Soldier of Fortune van het Bad Reputation-album. De gitaarharmonieën zijn enkele van de meest geniale en prachtige gitaarharmonieën die ooit zijn geschreven. De vocale arrangementen op de refreinen zijn ook verbluffend. Als iemand zou vragen hoe hij gitaarharmonieën zou kunnen doen, zou ik dat liedje eerst spelen. Je zou naar Thin Lizzy moeten luisteren omdat ze op hun hoogtepunt mogelijk de grootste fucking band waren die ooit muziek speelde!
 

Kijk ook eens naar

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00