Van Canto heeft net een nieuwe deal gesloten met Napalm Records en werken momenteel hard aan een nieuwe cd. In de tussentijd hebben de diverse leden van de band niet echt stil gezeten. Ike nam met het Duitse Paralyst een cd op waar hij gitaar speelt en de cd produceerde. Bastian werkt ondertussen aan de tweede In Legendcd en Sly nam een solocd op. Stefan Schmidt heeft ondertussen met een aantal muzikanten het project Heavatar op de kaart gezet met de cd Opus 1: All My Kingdoms waarvan een recensie al eerder op deze website verscheen. Hoewel de muziek van Van Canto zuiver acapella wordt neergezet, ligt dat bij Heavatar anders. Powermetal met een klassieke basis. Stefan Schmidt wilde voor Rockportaal wel wat vragen (kort) beantwoorden over het project.
Allereerst wil ik je complimenteren met de nieuwe cd Opus 1: All My Kingdoms. De composities op de cd zijn erg goed. Hoe kijk je zelf terug op Opus 1?
Stefan Schmidt: Dank je wel voor de mooie woorden over onze nieuwe cd. Ik ben er erg blij mee. Wanneer je me vraagt wat ik nu van het resultaat vind, kan ik helaas nog geen antwoord geven. Ik denk dat het vooral interessant is wat ik van Opus 1 vind over een jaar of zo.
De composities op de cd van Heavatar is niet wat mensen van een lid van Van Canto verwachten misschien. Hoe hebben media en publiek tot dusver gereageerd op de cd?
Stefan Schmidt: 99% van de recensies waren echt heel lovend over de nieuwe cd. Een aantal recensenten wist echter niet wat ze moesten denken van het nummer To The Metal dat ten opzichte van de andere nummers nogal afwijkend is. Van mij mogen ze erover schrijven wat ze willen. Het is een heel persoonlijk nummer en ik wilde het nummer gewoon op de cd hebben. Dat is alles.
Jij maakt onderdeel uit van de band Van Canto, die erg succesvol is. Wat is de reden dat je met het project Heavatar bent gestart?
Stefan Schmidt: Na het verschijnen van de laatste Van Canto-cd en de tour die daarop volgde, hadden we even een korte pauze. Ik realiseerde me dat ik oorspronkelijk een gitarist en een zanger was voordat ik de band Van Canto formeerde. Ik bedacht dat het daarom wel weer eens leuk en een goed moment zou zijn om een aantal bevriende muzikanten bij elkaar te brengen om een lekkere powermetalcd te gaan maken.
Hoe gaat dat dan in zijn werk vanaf het idee tot het opnameproces?
Stefan Schmidt: Ik ben verantwoordelijk voor alle composities en de productie ervan. Ik ben aan het eind van 2011 begonnen met schrijven van de nummers omdat ik op dat moment een ‘7-string guitar’ te leen had van een vriend. Ik was eigenlijk wel onder de indruk van dit instrument en ben wat gaan proberen. Het bleek vrij eenvoudig te zijn om wat riffs uit dat ding te krijgen die ik kon gebruiken voor de nieuwe nummers. Daar is het dan eigenlijk allemaal mee begonnen.
Je hebt een aantal bevriende muzikanten gevraagd voor Heavatar zoals je al eerder vermeldde. Waarom heb je juist voor deze muzikanten gekozen?
Stefan Schmidt: Zoals gezegd zijn Jorg Michael, David Vogt en Sebastain Scharf goede vrienden van me. Vooral met Jorg kan ik het heel goed vinden. Eigenlijk heb ik al lange tijd de ‘behoefte’ om met deze jongens eens wat te doen op muzikaal gebied. Het is als een soort droom die nu uitgekomen is. Jorg heeft het geweldig gedaan en heeft veel werk voor de cd verzet. Daarnaast heeft hij een grote invloed gehad op het geluid van de nummers. Maar zeker ook David en Sebastian hebben geweldig werk geleverd.
Even over Opus 1. De composities zijn beïnvloed door de klassieke componisten. Jij hebt specifiek gekozen voor Beethoven, Bach, Bizet en Paganini. Heb je bewust voor deze componisten gekozen?
Stefan Schmidt: Ik wilde voor de nummers gebruik maken van bekende en beroemde motieven en klassieke stukken. De composities die ik heb gebruikt voor All My Kingdoms kwamen het eerste bij me naar boven. Ik had nog kunnen kiezen uit duizend andere componisten of klassieke stukken. Het is dus niet echt bewust gedaan, het is gewoon zo gelopen om deze componisten te gebruiken als element in mijn eigen composities.
Bevat de cd tekstueel nog een verhaal?
Stefan Schmidt: Nee, niet echt. De teksten die ik heb geschreven, zijn eigenlijk nogal persoonlijk van aard. Ik heb deze persoonlijke accenten echter proberen te schrijven in een abstracte manier zodat een ieder die de nummers beluistert en de teksten leest zijn of haar eigen persoonlijke visie er op kan projecteren. De luisteraar kan op die manier zijn eigen persoonlijke stempel drukken op het verhaal.
Bijna alle nummers zijn gebaseerd op klassieke composities, behalve het nummer To The Metal waar je het eerder over had. Wanneer ik de tekst van het nummer bekijk, krijg ik het gevoel dat dit nummer erg autobiografisch is. Klopt dit?
Stefan Schmidt: Ja, dat klopt eigenlijk wel. Hoewel alle teksten persoonlijk van aard zijn in een abstracte manier ligt dat bij het nummer To The Metal een beetje anders. Het is mijn manier om ‘metal’ zelf te bedanken. Metal is godzijdank zelf ondertussen een klassieke muziekstijl geworden. Daarnaast is To The Metal gewoon een nummer op de cd.
Terug naar het schrijfproces van de nummers. Heb je de nummers eigenlijk geschreven naar aanleiding van de klassieke composities of juist andersom?
Stefan Schmidt: Ik houd er altijd van als een band of een project werkt met een bepaald idee. Ik vind het ook geen probleem wanneer iemand anders je vertelt dat je klinkt als de een of andere band, zolang je maar in staat bent om iets nieuws toe te voegen aan het geluid. Natuurlijk zijn wij niet de eersten of enigen die klassieke elementen hebben gebruikt in de nummers. De manier waarop wij het echter hebben aangepakt is wel vrij uniek, denk ik. Ik heb me werkelijk afgevraagd hoe het zou zijn om naast Bach te zitten of Beethoven om samen metalnummers te schrijven. Het voelde eigenlijk alsof Bach zei: “Hey, ik heb hier echt een heel gaaf stuk muziek. Zullen we proberen of dat in het refrein kunnen verwerken”. En ik zou dan antwoorden: “Oke, laten we de akkoorden dan een beetje veranderen en een variatie daarop gebruiken als bruggetje”. Natuurlijk weet ik dat ik niet zo’n grote componist ben als Bach of Beethoven, maar ik ontken dat feit gewoon en probeer samen met hen nummers te schrijven. Dit en het feit dat de zangstijl vrij hevig is dan in andere nummers die klassiek geïnspireerd zijn maakt Heavatar speciaal. Tenminste, dat hoop ik.
Heb je zelf ook een klassiek achtergrond?
Stefan Schmidt: Ik denk dat ik geluk heb gehad dat mijn leraren op school bijna geen aandacht hebben geschonken aan klassieke muziek. Op deze manier heb ik het zelf kunnen ontdekken en verkennen. Ik begon met pianospelen toen ik zes jaar oud was, dus op die manier ben ik altijd wel in contact geweest met klassieke muziek.
We gaan door het klassieke element bijna voorbij aan het powermetalgeluid dat Heavatar biedt. Door welke bands ben je beïnvloed?
Stefan Schmidt: De bands die mij beïnvloed hebben, zijn eigenlijk allemaal beschreven en verweven in het nummer To The Metal. Zo zijn daar: Blind Guardian, Metallica en Manowar. Zij zijn mijn grootste inspiratiebronnen.
In mijn recensie heb ik het geluid op Opus 1 ook vergeleken met Metallica en Trivium. Stoort dit je?
Stefan Schmidt: Nee, dat stoort mij absoluut geenszins. Het is jouw werk als recensent om recensies te schrijven over muziek en cd’s. Hierbij maak je gebruik van vergelijkingen met andere bands. Op die manier kan de lezer zich een beeld scheppen wat ze van een band en/of cd kunnen verwachten. Het is dus goed zo.
Sommige bands hebben hun muziek live gebracht met een voltallig orkest erbij. Denk aan Deep Purple, Kiss en Metallica. Zou je Opus 1 op eenzelfde manier willen uitvoeren?
Stefan Schmidt: Ik denk altijd dat het speciaal is om juist niet dat ‘symphonic power metalorchestra album’ te hebben, maar gewoon pure metalriffs. Maar wie weet. We zullen bekijken wat de toekomst ons nog te bieden heeft.
Is er wel een kans dat er een Opus II uitkomt in de toekomst?
Stefan Schmidt: We hebben net onze debuutcd uitgebracht en ik wil echt met Heavatar het podium op. In de toekomst is er wellicht een kans dat er een Opus II komt, maar ik kan je echt nog niet vertellen wanneer dat zal gebeuren.
Mag ik je tenslotte nog vragen om een keuze te maken uit telkens twee woorden?
Black Sabbath of Deep Purple?
Stefan Schmidt: AC/DC
Beethoven of Bach?
Stefan Schmidt: Beethoven is makkelijker om naar te luisteren, maar Bach daarentegen is soms gewoon ziekelijk. Dus ik kies toch voor Bach
Gitaar of zang?
Stefan Schmidt: Ik ben een zingende gitaar. Wil je werkelijk dat ik hier kies? J
Europa of de Verenigde Staten?
Stefan Schmidt: Europa. Ik vind het in Europa prettig en houd ervan en het is tevens de naam van één van mijn favoriete bands.
Concert of Festival?
Stefan Schmidt: Headlinen op Wacken lijkt me fantastisch. Maar als dat niet gaat dan toch liever een eigen concert.
Dank je wel voor de antwoorden. Hopelijk zien we Heavatar binnenkort ergens op een podium
Stefan Schmidt (Heavatar) – Met dank aan de metal
270
vorig bericht