Sunburst ( Gus Drax) – Ik wil graag dat mensen gaan headbangen en meezingen

Dit jaar verraste de band Sunburst mij enorm met het debuutalbum Fragments Of Creation. Geïnspireerd door bands als Nevermore en Symphony X creëerden ze hun eigen geluid en wisten ze zich in het voorprogramma van onder meer Amorphis en Fates Warning te spelen. Ik bevraag gitarist Gus Drax over het debuutalbum.
Allereerst wil ik je complimenteren met het album Fragments Of Creation
Gus: Dank je wel voor dit compliment. We waarderen dat ten zeerste.
Sunburst is een vrij jonge nieuwe band. Wat kun je ons vertellen over de band?
Gus: Zes jaar geleden, in 2010, hebben we de band opgericht. Het heeft echter tot 2014 geduurd voordat Sunburst, met de komst van bassist Nick Grey, zijn huidige vorm had gevonden. We hebben reeds gespeeld op diverse Europese festivals en we hebben, zoals je al zei, net ons debuutalbum uitgebracht. Momenteel zijn we ons gereed aan het maken om wat shows te spelen om dit album, maar zeker ook de band eens flink te promoten.
We weten dat jullie geïnspireerd zijn door bands als Nevermore en Symphony X. Op welke manier worden deze invloeden verwerkt in jullie eigen nummers?
Gus: Je kunt inderdaad zeggen dat de twee bovenstaande bands onze grote invloeden zijn. Het zijn beiden bands waar we allemaal veel van houden en zij inspireren ons allereerst om zelf muziek te maken. Daarnaast zijn ze een inspiratiebron als het gaat om het schrijven van nieuwe nummers. We worden beïnvloed door hun stijl, hun manier van spelen, hun geluid, maar we proberen wel onze eigen identiteit te krijgen.
Op welke manier verloopt dat schrijfproces bij Sunburst dan?
Gus: Meestal begint het met een gitaarriff. Ik maak/verzin een bepaalde structuur voor een nummer en zend dat dan rond naar de andere bandleden. Op die manier kunnen zij hun eigen stuk er aan toevoegen. Daarbij kunnen ze natuurlijk ook hun menig over het nummer geven en komen met ideeën over hoe zij denken dat het nummer moet gaan klinken. Kostas schrijft zijn eigen drumpartijen. Soms aan de hand van een bepaald idee dat ik heb en hoe en waar ik bepaalde drumstukken goed vindt passen. Daar geeft hij dan zijn eigen draai weer aan. Hetzelfde gebeurt eigenlijk ook bij de baspartijen van Nick. Helemaal aan het eind schrijft Vasilis de teksten erbij om daarna samen met de hele band het nummer zijn uiteindelijke vorm te geven.
Nick Grey kwam in 2014 bij de band. Hoe heeft zijn aanwezigheid effect op de muziek?
Gus: Nick is een geweldige bassist en vooral een hele aardige vent. Hij was precies wat we op dat moment nodig hadden, waar we naar zochten. Hij was er helaas nog niet bij toen we in het allereerste begin begonnen met het schrijven van nummers. We waren eigenlijk al klaar toen hij erbij kwam. Maar toen hij er eenmaal was, was hij vrij om zijn eigen elementen aan de nummers toe te voegen bij de opnamen van de nummers. Hij veranderde hier en daar wat en ik moet zeggen dat we deze veranderingen heel goed vonden. Bij het schrijven van de nieuwe nummers heeft hij natuurlijk, en gelukkig, meer input. Ik vertrouw hem daar volledig in.
Jullie hebben Fragments Of Creation opgenomen in verschillende studio’s. Is dat een bewuste keuze voor jullie?
Gus: Voor het volgende album veranderen we dat misschien wel, maar nu hadden we de gelegenheid (behalve Kostas die zijn partijen bij een vriend heeft opgenomen) dat iedereen thuis zijn eigen huisstudio heeft en daarbij hadden we alle tijd die we wilden om de nummers op te nemen. Hierdoor konden we alle partijen tot in de perfectie uitwerken en opnemen en op deze manier ons beste werk konden opnemen zonder kosten.
Wanneer je nummers schrijft. Wat wil je dan bereiken met deze nummers?
Gus: Ik wil graag dat mensen gaan headbangen en meezingen met de nummers en ons onmiddellijk identificeren met het geluid van ons wanneer ze onze nummers horen.
Even naar het album. Het nummer Dementia is een geweldig nummer. Waar gaat het nummer over?
Gus: Eigenlijk is het heel eenvoudig. Dementia gaat over…..dementie! En natuurlijk over andere serieuze ziektes. Het verhaalt over hoe een ziekte effect heeft op iemands leven en hun dierbaren. Daarbij gaat het ook over mensen die het leven maar als vanzelfsprekend ervaren en hun leven eigenlijk verliezen in onbenullige dingen. Dat, terwijl ze misschien iets heel groots kunnen bereiken en productief kunnen zijn voor de maatschappij.
Daarnaast staat nog een prachtig nummer: Lullaby. Voor mij is een lullaby een lief nummer dat je zingt wanneer iemand in slaap moet vallen. De teksten van jullie nummer lijkt me heel erg droevig. Wat voor soort lullaby hebben jullie ervan gemaakt?
Gus: Het is een droevig slaapliedje met een droevig verhaal erin. Lullaby is een nummer dat het verhaal vertelt van een meisje met kanker. Het is alsof iemand probeert om een lief slaapliedje te zingen voor dit meisje. Het is een erg droevig nummer met veel melodie erin.
Op jullie album hebben jullie ook een instrumentaal nummer opgenomen: Beyond The Darkest Sun. Jouw gitaarspel is heel belangrijk in dit nummer (en erg tot de verbeelding sprekend). Wat is het idee achter dit nummer?
Gus: Om eerlijk te zijn ligt er geen diepere betekenis ten grondslag aan dit nummer. Ik ben gewoon begonnen met schrijven en het ene stuk leidde me al gauw tot een volgend. We wilden graag een instrumentaal nummer op het album en live werkt het heel goed als een kleine break voor Vasilis in een optreden.
Aan het eind vinden we nog een sterk en episch nummer: Remedy Of The Heart. Het is een nummer vol karakter. Waar gaat dit nummer over?
Gus: We zijn zelf heel trots op dit nummer. Het is een speciaal nummer voor ons allen. Het is het enige nummer op het album dat meer dan tien minuten duurt. Er zitten mooie orkestrale arrangementen in, die het nummer heel bijzonder maken. Het bestaat uit verschillende delen en klinkt vrij heftig en donker en daarbij toch heel technisch. Toch vind je ook rustigere, verdrietige en melodische stukken. Er is sprake van een heleboel ups-and-downs. Op het gebied van het schrijven en componeren van het nummer geloof ik dat het ook één van de beste nummers op het album is. Wellicht wel het allerbeste.
Een bijzondere gast op het album is Astrous. Hoe zijn jullie bij hem gekomen? Hij heeft een geweldig stemgeluid, maar is wel afwijkend van het (standaard)geluid.
Gus: Ja, je kunt wel zeggen dat hij een ander geluid heeft. We waren op zoeken naar een krachtig stemgeluid voor Break The Core en Remedy Of The Heart. Astrous is een goede vriend van mij. Dus ik belde hem een keer en hij deed meteen mee. Met zijn stemgeluid drukt hij een juiste stempel op deze nummers.
Het album was mixed bij Panagiotis Katsaounis. Voor mij is hij onbekend. Hoe ben je met hem in contact gekomen en wat was zijn bijdrage aan het geluid op het album?
Gus: Panagiotis heeft geweldig werk geleverd. Hij was vooral erg geduldig in onze zoektocht naar ‘perfectie’ en in de aandacht die we aan ieder detail wilde besteden. We konden ons geen betere man vinden voor het werk en het geluid dat hij uiteindelijk Sunburst heeft mee gegeven. Onze drummer Kostas is een goede vriend van Panos en hij kwam ook met de suggestie om Panos te vragen. We hebben verschillende producers geprobeerd voor Fragments Of Creation. We stuurden ze één nummer van het album om een ‘testmix’ te maken en we zouden diegene eruit pikken waarvan we het werk goed genoeg zouden vinden. En bovendien zochten we iemand die dicht bij het geluid zou blijven dat we zelf voor ogen hadden. We hebben het letterlijk naar alle uithoeken in de wereld gestuurd. Van Griekenland tot andere Europese landen en van de Verenigde Staten tot Australië. De testmix van Pangiotis was het beste, dus heeft hij de rest ook gedaan. Ik geloof dat hem een mooie toekomst te wachten staat als hij blijft doen wat hij nu aan het doen is.
Bob Katsionis speelt de keyboardstukken op het album. Is Sunburst op zoek naar een permanente toetsenist?
Gus: Ja en nee. We zouden het fijn om een permanente toetsenist in de band te hebben. Maar eerlijk gezegd is dat heel erg moeilijk. Tenminste tot nu. We zoeken niet alleen een goede muzikant maar ook naar een persoon waar we het goed mee kunnen vinden en die dezelfde visie nastreeft en dezelfde doelen. En dat laatste is meestal het moeilijkste van alles.
Even over het artwork. Dat is bijzonder. Vasilis is hier verantwoordelijk voor. Waar haalt hij zijn inspiratie vandaan?
Gus: Ik ben het helemaal met je eens. Vasilis heeft het geweldig gedaan. Zijn inspiratie komt uit de muziek zelf en de teksten die hij schrijft. Wanneer hij aan het artwork werkt, luistert hij heel geconcentreerd naar de nummers en de teksten en gaat voor zichzelf bedenken welke beelden het album het best weergeven.
Wat kunnen we nog verwachten van Sunburst in de toekomst?
Gus: Heel binnenkort beginnen we met optreden om het album te promoten. We hebben tot dusver al drie shows in Nederland en België aangekondigd en er komen er nog meer. We zijn ook al bezig met nieuw materiaal dat uiteindelijk zal leiden tot ons tweede album.
Dat belooft wat. De band heeft de lat al erg hoog gelegd en ik het er alle vertrouwen in dat dat tweede album er komt. Maar momenteel is het nog genieten van Fragments Of Creation. Ik wil Gus bedanken voor zijn tijd en antwoorden.
Facebookpagina van de band.

Related posts

Forlorn: Midsommar Metal!

Will Putney (Fit For An Autopsy): We zijn gewoon een agressieve metal band

Harry Oelers (Axxis) – Ik zal vooral genieten van mijn pensioen