We schrijven 1991 wanneer Christer “Krunt” Andersson, Per-Ola “Rossi” Olsson en Dan-Erik “Danne” Eriksson besluiten om Tad Morose op te richten. Na de nodige aanvullingen en wisselingen in de line-up resulteert het in 1993 tot het debuut Leaving The Past Behind. In 1994 verlaat “Danne” de band en wordt opgevolgd door Peter Morén, die tot op heden, samen met Krunt nog altijd deel uitmaakt van de band. De wisselingen in de band zijn veelvuldig en na het volprezen Modus Vivendi en een uitgebreide tour erna lijkt het of Tad Morose niet meer bestaat in en na 2007.
Tot 2013. In de tussentijd heeft echter drummer van het eerste uur Dan-Erik Eriksson nummers geschreven voor zijn project Inmoria waar Christer Andersson, Peter Morén en Tommi Karppanen (bass) in participeren en waar eind 2011 de zanger van Steel Attack Ronny Hemlin de zang verzorgt op A Farewell To Nothing. Zo is het niet verwonderlijk dat we deze zanger met de warme stem tegenkomen op deze nieuwe schijf van Tad Morose In 2013 is het dan tijd voor de terugkeer, ‘wederopstanding’ van Tad Morose met Revenant. De Zweden zetten een geluid neer dat over het algemeen een zwaar karakter kent. Over het algemeen doen de composities me denken aan het werk van Heaven And Hell. Ronny (Hemlin) is geen Ronnie (James Dio) maar de manier van zingen in combinatie met logge riffs en een donker karakter geven me die indruk en dat bevalt me wel. Vooral in Dance Of The Damned, Millenium Lie en Ares is dit geluid goed aanwezig. In Babylon, Death Embrace en Timeless Dreaming ligt het tempo echter beduidend hoger en hebben we gewoon te maken met onvervalste hardrock/heavymetal nummers. De zang van Ronny is, zoals al eerder gezegd, warm en krachtig en laat hij regelmatig horen dat hij zijn bereik in de hogere regionen geen probleem lijken te zijn. In het openingsnummers Beneath A Veil Of Crying wordt dat al snel duidelijk. Het langzame tempo wordt onder andere in dit nummer afgewisseld met meer uptempo-stukken en kan Krunt laten horen dat hij een verdienstelijk gitarist is die weet hoe een solo prettig en functioneel binnen een nummer past. Deze combinatie komen we ook tegen in Babylon en Within A Dream. In het laatstgenoemde nummer geeft het gitaargeluid het geheel een oosters tintje waarbij de hi-hat lekker fel te horen is.
Revenant is voor de liefhebbers van goede hardrock/heavy metal een waardige cd om aan te schaffen. Houd je zeker ook van het donkere zware geluid van Black Sabbath ben je zeker verkocht.
Tad Morose – Revenant
201
vorig bericht