Terwijl de zon in zijn volste glorie schijnt, komt Teitan met een nieuwe, duistere plaat op de proppen. Het project van mastermind Devi Hisgen weet Black Metal te combineren met experimentele uitstapjes richting elektronische muziek. Dat Teitan de luisteraar aangrijpt met atmosferische passages, hoorden we al op Weight Of The Void.
Op dit In Oculus Abyss is dat niet anders. Zo horen we op Menstrual Blood And Pomegranate de duistere ondertonen in combinatie met elektronische klanken, terwijl From Under The Floodboard een uiterst sferische opbouw kent. Dat Devi zowel harsh als clean uit de voeten kan, horen we op deze plaat in overvloed. Hij valt dan ook het beste te omschrijven als een vocale alleskunner. Er wordt geen kans onbenut gelaten om extra effecten toe te voegen. Deze komen het best tot zijn recht, wanneer de luisteraar aandachtig de muziek tot zich neemt. De atmosferische ruis in Drowning In Knowledge, brengt ons tot bezinning, om vervolgens weer hard door te pakken op Insectoid. De buitenzinnige composities onderscheiden zich van de traditionele sound in dit genre. De drums voelen dreigend aan en de unieke bas sound in combinatie met de diverse vocalen zorgen ervoor dat die dreiging tot uiting komt. In de krijsen weet Devi de nodige portie emotie te leggen. Hierdoor wordt het een meeslepend geheel en brengt Teitan ons in extase. Op Gang Mahal wordt bewezen, dat het soms ook best een tandje harder mag. Doffe drums, hypnotiserende riffs en de prachtige stem vormen zich samen tot een waar spektakelstuk. Afsluiter Purple Void staat dan weer lijnrecht tegenover het vorige nummer. Met de dromerige, bijna Shoegaze aanvoelende, intro, worden we met beide voeten weer op aarde gezet. Ontwaakt uit deze droom naderen we het einde van In Oculus Abyss.
Devi zet hier, onder de naam Teitan, een extravagant en professioneel album neer, waarin het perfectionisme en de liefde voor muziek is terug te horen. Een lastige lees, die voor velen meerdere spinsels nodig heeft om te landen, maar wanneer dit lukt is het album puur genot voor diens oren. Ieder detail wordt volledig uitgewerkt en dat maakt dit album zo volledig als maar zijn kan. Teitan bewees zich op voorgaand werk al, maar breidt hiermee op een uiterst positieve wijze zijn discografie uit. Fans van Dødsheimgard en Deathspell Omega kunnen dit werkje zeker waarderen. Een absolute must have voor de gevorderde luisteraar.