18, 19 en 20 september zal het Luxortheater in Rotterdam fans/toeschouwers uit 49 landen ontvangen om het unieke en bijzondere The Theater Equation te aanschouwen en te ervaren. Dit theaterstuk is gebaseerd op het zesde Ayreonalbum The Human Equation van multi-instrumentalist en mastermind Arjen Anthony Lucassen. Voorafgaand aan deze reeks van vier optredens zal er tevens een try-out worden gespeeld in Bibelot in Dordrecht op 6 september. Hoewel hier niet de (volledige) originele crew aanwezig zal zijn zal ook dit een enerverend optreden worden.
Voorafgaand aan dit bijzondere project spreek ik Nienke Verboom die verbonden is aan het bedrijf Shadow Freaks die de productie verzorgt.
Allereerst vraag ik me af wie Nienke Verboom is en wat haar relatie is met het project en kom er snel achter dat Nienke een 29 jarige vrouw uit Haarlem is die sinds januari bij Shadow Freaks werkt. Zij is al geruime tijd zangeres in diverse bands en koren en lid van het Epic Rock Choir. Zij en Yvette Boertje(ex-manager van Arjen Lucassen en regiseusse/scriptschrijven/vormgever van het theaterspektakel) kenden elkaar al langer en mede dankzij haar opleiding is zij in de rol van de PR ingerold voor The Theater Equation.
Het begon eigenlijk allemaal anderhalf jaar geleden toen Yvette een project zocht. Arjen Anthony Lucassen kwam zelf met het idee om iets met The Human Equation te doen en daar had Yvette wel oren naar. Hoewel het oeuvre van Arjen en in het bijzonder Ayreon meer beslaat dan uitsluitend dit album bleken de verhaallijn en de keuze van de karakters op het album zeer geschikt te zijn om uit te werken voor een theaterproject. Dit had mede te maken met het feit dat juist het onderwerp op The Human Equation niet zozeer gebaseerd was op fantasy of science-fiction maar een fictief verhaal is daarnaast heel realistisch is.
Zo bedacht, zo gedaan en Yvette is aan het project begonnen. De verwachting (en de hoop) van vele fans was dat ook Arjen zelf mee zou doen met het project, maar al gauw was duidelijk dat dit niet zou gebeuren. Arjen is echter wel heel nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van het theaterproject. Als adviseur is hij steun en toeverlaat geweest in de aanloopfase. De afgelopen maanden is hij regelmatig komen kijken in de voorbereidingsfase en heeft als adviseur zeker de nodige input geleverd. Uiteindelijk wordt één van zijn geesteskindje ‘realiteit’. Dat dat voor de nodige discussies heeft geleid, mag wel duidelijk zijn. Uiteindelijk heeft Yvette als eindverantwoordelijke het project vormgegeven zoals we dat half september kunnen gaan aanschouwen.
Als zangeres is Nienke (MindShade) ook uitvoerend verbonden met het theaterstuk. Zowel tijdens de try-out in Dordrecht als het optreden zelf in Rotterdam is zij verantwoordelijk voor de rol van “Nurse”. Zoals ik eerder vermeldde, liggen een aantal karakters ten grondslag aan de verhaallijn. Nienke geeft aan dat zij zich wel verbonden voelt met de rol die zij speelt in het geheel. Hoewel zij zichzelf niet zozeer als actrice ziet past het zorgzame van de ‘Nurse’ haar wel. Het acteren op het podium in de rol was wel even wennen, maar de uitstraling is zeker aanwezig. Een baan hierna in bijvoorbeeld een ziekenhuis echter zit er toch niet in.
Sinds Yvette besloot om The Human Equation naar het theater te vertalen, besefte ze waarschijnlijk ook dat het een immense uitdaging was. De grootste uitdaging was waarschijnlijk om het album daadwerkelijk te vertalen van het album naar het theater. Er zijn genoeg mensen die het album muzikaal goed kennen, maar zich minder hebben verdiept in het verhaal erachter. Daarnaast is The Theater Equation geen concert, maar een theaterstuk. De bedoeling is dus ook om het verhaal, los van de muziek, goed in beeld te brengen. Er zijn enige dialogen op het album, maar in het Luxor zullen de aanwezigen zich tevens kunnen vergapen aan acteerwerk, kostuums en mooie decors. De nadruk blijft liggen op de muziek, maar het wordt een combinatie van auditieve en visuele prikkels. Misschien te vergelijken met een rock-opera. Om het verhaal te kunnen volgen is het wel noodzakelijk om wat van de Engelse taal te beheersen, maar dat zal met de 49 nationaliteiten in de zaal wel weer goed komen.
Behalve dat het project uniek is in zijn soort, is het ook bijzonder dat heel veel van de originele zangers/zangeressen ook acte de presence geven. Zo zullen James LaBrie, Marcela Bovio, Devond Graves en Eric Clayton hun karakter invullen. Het is een kwestie enerzijds van geluk hebben dat zij allemaal aanwezig zullen zijn dit weekend. Binnen alle drukke schema’s is het hen gelukt. Anderzijds wilde iedereen aan dit mooie project meewerken. Omdat Yvette ten tijde van The Human Equation manager was van Arjen, was het misschien iets makkelijker om persoonlijk contact te leggen. Bij Eric Clayton ligt het anders. Hoewel hij in 2013 de muziekbusiness eigenlijk vaarwel heeft gezegd, komt hij speciaal naar Nederland omdat hij heel gedreven is om juist hier van deel uit te maken.
Behalve Eric Clayton dus nog een schaar aan originele stemmen. Maar niet iedereen was in de gelegenheid om het project op te nemen in de drukke agenda. Mike Mills (Toehider), die op The Theory Of Everything mocht laten horen wat hij in zijn mars heeft, vult de rollen van “Rage” en “Father” in. Mike is heel divers in zijn zangtechnieken, maar het was bijzonder spannend om bekend te maken dat hij mee zou spelen. Hij is al een ‘lid’ van de Ayreonfamilie, dus dat scheelde wel, maar mensen hadden de verwachting dat er grote originele namen zouden komen. Nienke zou zelf Devin Townsend heel graag hebben gezien, maar die man is zo druk met zijn eigen projecten. Zoals Devin het nummer “Loser” neerzet, is bijna onbereikbaar. Daarbij is Devin een heel charismatisch man en spreekt hij zeer tot de verbeelding. Zijn rol zal door Mike Mills ingevuld gaan worden. Mike gaat Devin niet kopiëren, maar weet zijn eigen stempel te drukken op de rol.
Dat er voor het Luxortheater in Rotterdam is gekozen, is geen toevalligheid. Yvette heeft heel lang in heel Nederland gezocht naar een geschikt theater. Het Luxortheater lijkt uiteindelijk de perfecte plaats te zijn. Rotterdam is goed bereikbaar via diverse wegen, zodat (inter)nationale artiesten er makkelijk kunnen komen, evenals de 60000 mensen vanuit 49 verschillende landen. Fans vanuit de Verengde Staten, Brazilië, Canada, Mexico, Scandinavië…enz zullen afreizen naar de havenstad. Het Luxortheater heeft daarbij een prachtig mooie zaal waar vanaf iedere plek op de tribune alles goed te zien is.
Een heel groot aantal mensen, fans van Ayreon zullen er ook niet bij kunnen zijn; de aandacht ligt voorlopig op de voorstellingen. Hoe het project daarna nog een vervolg krijgt, is nog wat onduidelijk. Er zullen opnames gemaakt worden, maar hoe of wat daar mee gaat gebeuren is nog niet helemaal duidelijk. Dat er aan de kant van Yvette een soortgelijk vervolg komt, is vooralsnog uitgesloten. Yvette bouwt met haar bedrijf Shadow Freaks verder op theatervoorstellingen, maar haar ideeën liggen meer aan de kant van horror, zoals een productie over Dracula of Beowulf. Zeg echter nooit nooit.
Hoe het uiteindelijk vorm gaat krijgen, is bewust in wat nevelen gehuld. Er is bewust zuinig gedaan met het geven van informatie. Het project is uniek en iedereen is vol verwachting. Woorden en beelden die vooraf getoond zouden worden, zouden waarschijnlijk nooit recht doen aan de productie op zich.
Ben je nu toch heel benieuwd wat je ongeveer zou kunnen verwachten of heb je helaas geen kaartje kunnen bemachtingen voor het selecte aantal van vier voorstellingen moet heel duidelijk zijn dat op 6 september de try-out in Bibelot in Dordrecht plaatsvindt. Hoewel kostuums en decor niet aanwezig zijn, zullen de zogenaamde ‘understudies’ laten horen hoe het album gaat klinken op het podium. Hier ligt de nadruk dus meer op het auditieve. Het Epic Rock Choir dat speciaal is samengekomen voor de productie en ook op het laatste album van Arjen, The Gentle Storm, meezingt, zal daar ook aanwezig zijn en meezingen. Het koor kreeg ondertussen aardige aanbiedingen. Niet alleen Arjen heeft het koor gebruikt. Ook voor het Serious Requestnummer Power Of Love van Valerio Recenti werd het koor gevraagd. Het koor zal straks blijven bestaan. Of de internationale leden na de voorstellingen ook lid blijven is nog de vraag.
Dat allemaal voor de toekomst. Voorlopig kunnen we aftellen naar de try-out op 6 september in Dordrecht en naar de vier voorstellingen in het Luxor in Rotterdam.
Rockportaal zal op vrijdag bij de voorstelling aanwezig zijn en daar verslag van doen.
The Theater Equation – 49 nationaliteiten gaan dit bijzondere project ervaren
450
vorig bericht