Het mag zo zijn dat als het om voetbal gaat we onze Duitse vrienden niet zo weten te waarderen, maar als het om metalcore gaat is dat heel anders. Dat blijkt dan ook wel uit een lekker volle zaal met een overwegend jong publiek, zoals vaak het geval bij dit soort bands. Complimenten nog aan de ontzettend jonge fan die verschillende nummers weet mee te brullen met de bands op het podium. Goude toekomst in de metalcore is voorzien!
Any Given Day uit Gelsenkirchen is mijn persoonlijke ontdekking van het jaar. Ik ben dol op bands die op het ene moment snoeihard kunnen zijn en vervolgens kunnen inspireren met clean vocals en sterke, opbeurende teksten. Any Given Day is zo’n band dus. Frontman Dennis Diehl is een indrukwekkende, gespierde verschijning op het podium en gelet op hoe de spieren in zijn nek zich spannen als hij zingt geeft hij zich helemaal. Na het optreden spreek ik hem nog even en hij blijkt zeker ook een aardige kerel.
Mijn persoonlijke favoriete nummers, Arise (helaas natuurlijk zonder Trivium’s Matt Heafy die op de cd wel meezingt) en Home Is Where The Heart Is, die perfecte voorbeelden zijn van die sterke combinatie van hard en zacht ontbreken gelukkig niet op de setlist.
Suicide Silence is vervolgens zonder twijfel de hardste band van de avond en tegelijk de vreemd eend in de bijt aangezien ze uit Riverside, Californië komen in plaats van uit Duitsland zoals de rest. Hun deathcore is compromisloos, hier is dan ook de wildste moshpit te vinden van de avond. Er ontstaat een waar slagveld in de zaal waar gelukkig wel de code ”when someone falls, pick him up” van kracht is.
Ze laten het publiek nog even weten dat hun nieuwe album met de simpele titel Suicide Silence zal uitkomen in februari.
Hoofdact Caliban opent helaas wat minder sterk, de backing vocals van de bandleden zijn wat zwakjes en de
Ze verstaan in ieder geval hun vak als entertainer want ze weten het publiek perfect te verleiden tot springen, circle pits, wall of death etc. Erg vermakelijk is ook hun cover van Rammstein’s Sonne, en meezinger We Are The Many (met de sterke tekst “You’ve got to be fucking kidding me”) waarbij alle zangers van de voorgaande acts samen het podium betreden. Bij het laatste nummer is het nog drukker op het podium want het oude hardcore gebruik dat het publiek gezellig mee op het podium mag staan wordt hier ook uit de kast gehaald en op het laatst staan er dan ook meer mensen op het podium dan ervoor.
Kortom, een mooie interland in Dynamo, waar iedereen een winnaar was!