Tommy Monticelli (Genus Ordinis Deï) – We willen je gewoon kippenvel bezorgen

Afgelopen jaar bracht Genus Ordinis Dei het langverwachte nieuwe album The Beginning uit. Een album dat volgde op het meesterwerk Glare Of Deliverance, maar ergens in de trilogie een andere plek innam. Reden genoeg om gitarist en producer Tommy Monticelli te vragen hoe het nu allemaal zit met nieuwe album (dat terug te vinden is in mijn terugblik van 2023). The Beginning is daarbij ook een mooie titel van een album om dit nieuwe jaar 2024 mee te starten.

The Beginning is een geweldig album met een geweldig verhaal. Ik las dat het album een prequel is van Glare Of Deliverance. Aan de andere kant maakt het deel uit van de trilogie. In Aeturnus refereer je aan the Middle, jouw album uit 2013. Is dit het nummer waarin je het hele verhaal van de trilogie aan de luisteraars uitlegt?

Over de plaatsing van The Beginning in de saga, ja, het is een trilogie en bestaat uit drie hoofddelen: The Beginning, The Middle en het laatste deel zal in de toekomst worden uitgebracht (raad eens hoe het zal heten? :)). Glare Of Deliverance was een soort spin-off van de hoofdsaga. In het nummer “Cadence Of War” van The Middle gaan de poorten van de hel open en dat is te danken aan Eleanors reis zoals het is verteld in “Glare Of Deliverance”, eindigend met haar offer dat het ritueel vervult om The Fallen uit zijn gevangenis te bevrijden en hem zijn eigen leven te laten leiden. De legers vertrekken richting de hemel, het huis van zijn vader, de valse God die wordt gepresenteerd in de track “Aeternus” van “The Beginning”. Ik hoop dat dit het duidelijker maakt.

Op welke manier past het album Great Olden Dystany in het hele idee?

Eigenlijk was “Great Olden Dynasty” een andere spin-off die alleen maar de hoofdsaga raakt. Elk lied vertelt over een bepaald historisch personage in verschillende perioden van de menselijke geschiedenis (een gladiator uit het oude Rome, een Vlaamse paus, Cristoforo Colombo, een gevangene van de nazi’s enz.). Deze karakters maken deel uit van de grote oude dynastie van mensen die het geheim van de Heart Of Stone bewaren en het verhaal dat achter de goddelijke orde ligt (de plannen van de valse God, de mars van The Fallen tegen hem). Het is vergelijkbaar met wat de Tempeliers deden met de geheimen van de heilige graal en de verborgen nakomelingen van Jezus Christus. ‘Greyhouse’ is een decadent huis gebouwd (uiteraard door de afstammelingen van de Grote Oude Dynastie) op de plek waar de poorten van de hel opengingen nadat bijvoorbeeld Eleanor het ritueel had vervuld. Het is allemaal met elkaar verbonden en in de toekomst willen we het hele verhaal en alle links van alle albums uitleggen in één uniform product (een boek, een film, een stripboek, wie weet?).

In ons vorige interview vertelde je me dat je Glare Of Deliverance schreef, genietend van de sfeer van een café. Heb jij het verhaal van Het Begin op dezelfde manier geschreven?

De creatie van het hoofdidee van “The Beginning” vond plaats lang vóór het schrijven van “Glare Of Deliverance” ergens in ruimte en tijd, maar ik kan niet precies zeggen waar en wanneer, al te lang geleden. Ik weet zeker dat Nick en ik samen waren tijdens enkele van onze eerste reizen na de show, waar we brainstormden over de hele saga van de “Geboorte van de Goddelijke Orde” (Genus Ordinis Dei in de Latijnse taal). De ontwikkeling van de details van het verhaal en het maken van de vier video-afleveringen vond plaats in de afgelopen twee jaar, direct na de publicatie van “Glare Of Deliverance”. Hetzelfde nu met het maken van de volgende 🙂

Voor Glare Of Deliverance heb je een hele film en soundtrack gemaakt met de video’s voor elk nummer. Deze keer heb je ‘slechts’ vier video’s gemaakt. Wat is de reden daarvoor?

Eén reden is dat we voor het maken van ‘Glare’ een crowdfundingcampagne zijn gestart die ons een consistenter budget opleverde. Deze keer wilden we dat niet nog een keer doen. Een andere reden is dat tien video’s opnemen een experiment was dat eigenlijk niemand ooit heeft gedaan, althans niet in die release-/publicatieformule, en we realiseerden ons dat, hoewel het erg leuk en artistiek geweldig was, het niet bij elke release betaalbaar en de moeite waard was. We wilden deze keer ook een beter product afleveren, met de nadruk op minder afleveringen, maar effectiever en met een hogere kwaliteit per aflevering, zodat het publiek er gemakkelijker bij betrokken kon raken, en ik denk dat het ons gelukt is.

Er zit veel werk in het maken van deze video’s. Hoe belangrijk is het voor jou om je muziek een visueel aspect/accent te geven?

In onze visie is het vertellen van verhalen het belangrijkste doel van deze band, dus muziek, teksten en beelden zijn even belangrijk als effectieve manieren om een verhaal over te brengen.

Toen ik For A New God voor het eerst hoorde, was ik verrast en een beetje in de war over het nummer. Maar toen ik het nummer vaker hoorde en het in het hele muzikale verhaal verwerkte, raakte ik er verslaafd aan. Vooral de emotie, de passie die je erin wist te stoppen. Op welke manier bereid je je voor op zo’n emotioneel nummer?

Het verhaal in gedachten houden bij het componeren van een nummer is essentieel als je een conceptalbum moet maken. Bovendien is de vocale uitvoering van Nick het element dat de emotionele lading van het nummer draagt en ik denk dat hij een buitengewoon en uniek optreden heeft neergezet dat niet zal worden vergeten door de luisteraars.

Zowel de thema’s van Glare of Deliverance als The Beginning zijn niet erg vredig. De tijd van de inquisitie en het oerinstinct. Kannibalisme, hartenvreten, wraak en geweld zijn duidelijk aanwezig in het verhaal. Wat is de reden dat je de zwarte kant van de samenleving in je verhalen gebruikt? Of is het gewoon een manier om de liefde en loyaliteit van de broer aan zijn familie duidelijk te maken?

We houden er niet van om boodschappen via liedjes over te brengen. Ons doel is om een fictief verhaal te vertellen dat emoties oproept. Het onder ogen zien van moeilijkheden is wat een goed episch en emotioneel verhaal maakt, zodat dingen meestal slecht worden in onze concepten, zodat de hoofdpersonen iets buitengewoons moeten maken om te overwinnen. Er zijn geen politiek of interpretaties van de echte samenleving betrokken bij onze verhalen, we willen mensen gewoon laten zeggen: “Wauw, ik vind het geweldig!”, we willen je gewoon kippenvel bezorgen. Bloed is ook cool, nietwaar? 🙂

Er is iets met GOD. Op je vorige album gebruikte je dit als anagram voor de titel van het album en enkele titels van de nummers. Deze keer niet. Paste het niet?

Het was een idee en het werkte voor twee van hen. Misschien zullen we het in de toekomst opnieuw gebruiken, maar deze keer schreven we dat het tweede deel van de hoofdtrilogie begon met ‘The Middle’, dus de titel zou ‘The Beginning’ moeten zijn, enzovoort. En zo zal het ook geschieden bij het laatste deel.

Je produceerde opnieuw het album. Met Glare Of Deliverance was je uiteindelijk tevreden over het resultaat, maar toch leek je wat onzeker in jouw rol als producer. Hoe heb je het deze keer ervaren?

Zei ik vorige keer dat ik onzeker was? Trouwens, ik heb deze ook geproduceerd en ik doe hetzelfde voor de volgende, ik vind het geweldig.

Genus Ordinis Dei is nog steeds een band van drie. Denk je er ooit aan om meer muzikanten in de line-up te krijgen?

Niet op het moment.

We hebben het begin, het midden (en de glans van bevrijding). Wat kunnen we van The End verwachten?

Iets groters 🙂

Wanneer je je muziek live op een podium speelt. Is het mogelijk om je muziek in willekeurige volgorde af te spelen, omdat de verhalen zo goed zijn. Wil je de albums liever integraal afspelen?

Nou, ik denk dat live-optredens iets heel anders zijn. Mensen moeten constant betrokken zijn tijdens de show en sommige nummers zijn perfect om thuis te luisteren, maar niet voor een show van 1:30 uur. Het bouwen van een liveshow is zoveel anders dan het bouwen van een studio-conceptalbum, dus ik denk dat de twee dingen gescheiden moeten worden gehouden. Ik houd ervan om de oude nummers en de nieuwe te mixen. Het is alsof je een ander verhaal vertelt, het verhaal van Genus Ordinis Dei zelf, hoe liedjes zich in de loop van de tijd ontwikkelden en toch allemaal op de een of andere manier met elkaar verbonden zijn, zoals wij deden als mensen en artiesten.

Ik ga je nog een keer vertellen dat ook dit nieuwe album zeer tot de verbeelding spreekt en wil je bedanken voor je antwoorden.

Hartelijk dank voor je vriendelijke woorden en dit aangename interview.

Related posts

Maanvlinder: We blijven onszelf verrassen

Skroetbalg: Doordachte simpelheid

Forlorn: Midsommar Metal!