Voltage – Tomorrow Hits Today

Een tijdje geleden had de Popjournalist des Vaderlands Leo Blokhuis een programma op NPO 2 Extra over southern rock. Daarin werden – volstrekt terecht – ook twee Nederlandse bands genoemd, DeWolff en Voltage. Van die laatste is er recent een nieuw album verschenen, Tomorrow Hits Today.

De laatste jaren is er een echte renaissance in de southern rock te horen, met soms iets meer americana erin, soms iets meer hardrock. Na Blackberry Smoke kwamen er de afgelopen jaren bands als Goodbye June, Robert Jon & The Wreck, Dirty Honey, The Georgia Thunderbolts bij en ze blijven maar komen. En stuk voor stuk weten ze puike songs te schrijven, waarin decennia muziekgeschiedenis terug te horen is maar die toch vooral doen denken aan de rock van de jaren zeventig, toen muziek nog niet met de computer (te) strakgetrokken werd. Voltage kun je zonder enig opportunisme in dat rijtje zetten.

Aanvankelijk als coverband begonnen schakelden ze al snel over naar eigen songs en in een decennium hebben ze zich ontpopt tot een band die een constant hoog niveau weet te brengen, zowel live als in de studio. Ze zijn bovendien zonder compromissen blijven doen waar ze goed in zijn: het maken van vooral stevige southern rock, vaak met een flinke lik hardrock of heavy blues er doorheen.

De kwaliteit die ze live te berde brengen weten ze ook in de studio te vangen. Ze nemen het materiaal dan ook grotendeels live op. Voor Tomorrow Hits Today zijn veertien tracks in acht dagen opgenomen in de studio van Gabriël Peeters, die het album ook samen met de band produceerde.

Door de titel dacht ik heel even dat het een verzamelaar zou zijn, maar nee, het is simpelweg de titel van de openingstrack, die erover gaat dat je verrast kunt worden door wat het leven voor je in petto heeft. Een track die je meteen in de juiste sfeer brengt: een stevige riff, een catchy song en dat geweldige stemgeluid van Dave Vermeulen. Ja, er zitten op dit album prima gitaarsolo’s in en ja, Vermeulens stem is heel kenmerkend voor de door hem en leadgitarist Ruard Sanders geschreven songs. Meer dan dat zijn het echter echte songs, waar alles en iedereen in dienst van het liedje staat. En of dat uptempo, mid-tempo of een ballad is, of daar dobro, mondharmonica, koortjes of slidegitaar aan te pas komen bepaalt het liedje en niet een of andere marketingdirecteur bij een platenmaatschappij.

Liedjes met fraaie verhalende teksten over tegenslagen in het leven (Rolling With The Punches), zwakkere momenten (I Was Drunk, Again) of juist over vechtlust en doorzettingsvermogen. Inderdaad, heel erg southern rock. Het zit bovendien vaak in de hoek van Lynyrd Skynyrd en Blackberry Smoke, maar net zo goed is de invloed van Tom Petty te horen (Sunset Drive) en de koortjes in Rolling With The Punches lijken soms regelrecht van de Eagles te komen.

Net zoals de andere het laatste decennium doorgebroken bands die ik eerder noemde is Voltage niet zozeer bezig heel origineel en vernieuwend te zijn, maar om echte liedjes met kop en staart te schrijven in een stijl die ze zelf erg lekker vinden. En juist dat laatste hoor je terug op dit album. Deze mannen maken de muziek die ze graag willen maken, geweldig uitgevoerd en in een flow die het album als geheel nog iets extra’s geeft. Meer heb je niet nodig volgens mij.

Tomorrow Hits Today is gewoon Heel Goed. Voorzover dat gewoon is, natuurlijk.

Voltage website

Related posts

Counterparts – Heaven Let Them Die

The Bruisers – Independence Day

Devil’s Cigarette – I Wanna Be On TV