Eerder dit jaar werd bekend dat het zevende album van Von Hertzen Brothers bij Mascot uit zou komen, op het proglabel Music Theories Recordings. Dat was onverwacht, want in 2016 kondigden ze aan er voor onbepaalde tijd mee op te houden. De stap naar mainstream op New Day Rising bracht artistiek en commercieel niet wat ze hadden verwacht.
Een verse start doet blijkbaar wonderen voor de broertjes Von Hertzen, Mikko (zang en gitaar), Kie (gitaar) en Jonne (bas). Een nieuwe platenmaatschappij, nieuw management, een nieuw boekingskantoor én een nieuwe drummer en (tour)toetsenist en ze gaan weer volle kracht vooruit.
De broers zijn voor dit album anders dan anders te werk gegaan. Ze hebben afzonderlijk tracks geschreven en die tracks steeds ook zelf geproduceerd. Ik heb het ook maar gelezen, want te horen is het niet. Wat ik wel hoor is dat het in de eerste plaats weer een progband is. In de opener, het titelnummer, wordt dat al duidelijk. Je hoort Pain Of Salvation, Ayreon en vooral Flying Colors. Het is dan meteen een track van ruim twaalf minuten, waarin ruim de tijd is om van de ene climax naar de andere te werken.
Ze hebben echter geen volledige U-bocht gemaakt. Alle songs zijn hypermelodieuze prog met duidelijke classic rock- én popinvloeden. Meestal zijn alle drie de elementen aanwezig, vandaar die associatie met Flying Colors in War Is Over en Blindsight.
Frozen Butterflies is zo’n track waarin die popinvloeden sterk naar voren komen. Foo Fighters goes prog, zoiets. Het daaropvolgende Who Are You? is een fraai gezongen semiballad met psychedelische trekjes, die naar het einde toe lekker uit de bocht vliegt. Long Lost Sailor heeft een aantal stukken die je qua structuur bijna als bubblegumpop zou kunnen aanmerken, maar het wordt dan weer ingebed in heavy instrumentale partijen, waardoor het wel degelijk iets extra krijgt. Misschien is dit qua vakmanschap wel de knapste track op dit album.
De nieuwe drummer is overigens een oude bekende. Sami Kuoppamäki speelde in 2006 al eens met Von Hertzen Brothers en is verder bekend van Kingston Wall, Stratovarius en Apocalyptica. Hij krijgt meteen de kans om te schitteren, want hij stuwt een aantal songs op Portnoyaanse wijze voort met dwingend en dominant drumwerk.
Er wordt voortdurend gespeeld met hard en zacht, licht en donker, broeierig en uitbundig. Nergens mondt dat uit in makkelijk effectbejag. Integendeel, het zijn vaak de details die het verschil maken. Je hoort hier geen band die even aan het eind van zijn Latijn leek. War Is Over is een gevarieerd en verrassend sterk album, waarmee Von Hertzen Brothers ook internationaal door moet kunnen breken.
Von Hertzen Brothers website
Von Hertzen Brothers – War Is Over
248