Home » Waarom tickets kopen in de voorverkoop de scene steunt

Waarom tickets kopen in de voorverkoop de scene steunt

door Jochem van der Steen
2,3K views 3 minuten leestijd

Onlangs werd de 5e editie van Metalyard met een dag ingekort. Ik las over een ander festival dat de foodtruck moest wegbezuinigen. De show van stoner band Scorched Oak in Café The Jack, waar ik als programmeur werk, moest worden afgelast. De toch populaire glam metal band John Diva & The Rockets Of Love moest hun optreden afzeggen in Kultbox. Steeds vaker lees ik deze berichten. Het tegenvallende aantal tickets dat in de voorverkoop wordt verkocht is hier de oorzaak van.

Na de pandemie zagen we op het gebied van ticketverkoop een paar interessante dingen. In eerste instantie bleef iedereen met zijn tickets zitten door de lockdown. Daarna, toen we weer ‘’naar buiten’’ mochten kwamen bij shows minder mensen opdagen dan het aantal (net voor de pandemie) verkochte tickets aangaf. Blijkbaar waren veel mensen vergeten dat ze een kaartje hadden gekocht, of konden ze simpelweg niet op de verzette datums. Dat ging zo even een jaartje of wat door. Daarna begonnen mensen steeds langer te wachten met het kopen van een kaartje. Tenslotte, de pandemie had ons geleerd dat er zomaar wat kan gebeuren waardoor je een show niet kunt bezoeken. En natuurlijk, ik ben er helemaal voor dat je met griep niet de concertzaal binnenloopt en zo de rest van het publiek aansteekt. Maar wellicht is Ticketswap dan toch een uitkomst.

Nu heeft Ticketswap natuurlijk ook wat nadelen. Met de flink gestegen ticketprijzen wachten ook veel mensen op het Ticketswap aanbod, in de hoop zo goedkoop mogelijk een kaartje te scoren. Dergelijk gedrag zag ik onlangs nog bij de show van Terror in 013. De ticketverkoop liep helemaal niet hard, en zelfs bij het binnenkomen was het niet druk. Tot de last minute beslissers ineens een kaartje kochten en het zelfs uitverkocht raakte. Nu heeft 013 wel een redelijke buffer. Zij programmeren bands die in no time de zaal twee dagen kunnen uitverkopen. Die kunnen dus wel een risico nemen. Maar podia zoals De Willemeen, of een kroeg als The Jack heeft die buffer meestal niet. En als de voorverkoop aangeeft dat de interesse beperkt is, zijn ze soms genoodzaakt de hele show af te lassen.

Sinds de pandemie is alles zo’n 25 procent duurder geworden. In de muziekindustrie is het echter eerder 50 procent geworden. Daarom ook dat veel bands hun internationale tour hebben afgelast. Veel licht- en geluidstechnici gingen wat anders doen toen ze tijdens de lockdown hun beroep niet konden uitoefenen. Veel van hen zijn bij die andere beroepen blijven hangen. Schaarste maakt duur. Als gevolg dus zijn de kosten voor dergelijke vaklui flink omhoog gegaan. Zo is het ook voor veel barpersoneel die op grote schaal hun plek achter de toog inruilden voor een plek achter het stuur van een DHL busje. Met die oplopende kosten kunnen poppodia steeds minder risico nemen. Als gevolg daarvan wordt het ook steeds moeilijker bands in de middenklasse nog fatsoenlijk te betalen. Kijk, een AC/DC of Slipknot verkoopt moeiteloos uit, hoe duur het kaartje ook. Dus dat risico is te verwaarlozen, hoe groot hun gage ook is. Voor kleinere bands is elk verkocht kaartje hard nodig om uit de kosten te komen. Beter voorverkoop zorgt voor minder risico, dus de mogelijkheid bands beter te betalen.

Kortom, de moraal van dit verhaal is als volgt: wil je een band, een poppodium of een scene steunen? Koop dan nog zoveel mogelijk je kaartje in de voorverkoop. Anders blijven alleen nog maar de grote stadionshows over. En als dat de enige shows zijn, zullen daarvan de prijzen ook nog eens stijgen.

Kijk ook eens naar