Met een voorliefde voor olijke intro’s gaan alle remmen flink los waarbij flinke tempo’s en aanstekelijke riffs de nummers dragen. Dit is goed te horen in een nummer als The Weak en (My Very Own) Moriarty. In vele opzichten zijn hier gelijkenissen met het geluid van Slayer. De hoge subtiele gitaaruithalen tussendoor de basis neigen naar het geluid van Kerry King. Ook in titelnummer High Treason en Choir Of Shadows is dit aan de orde. Het is niet alleen maar recht-toe-recht-aan-metal dat de klok slaat. Door ruimte te creëren voor gesproken teksten en lekkere instrumentale stukken in eerder genoemde nummers blijft de vaart, maar zeker ook de spanning er goed in. Wouter Langhendries heeft een stemgeluid dat qua intonatie een kruising lijkt te zijn tussen James Hetfield, Tom Araya maar heeft zeker ook regelmatig raakpunten met het stemgeluid bij Clawfinger. Lopende tegen het einde van de cd komt er, na zeven nummers, wat meer variatie in het geheel. Sleeper kent een iets ander tempo dan de voorgaande nummers en met het instrumentale Mutant Messiah spitsten de oren zich voelbaar. Slotnummer Grief Is In The Eye Of The Beholder laten ze helemaal horen dat ze meer in hun mars hebben dan rammen en spelen. Een bijzonder fraai intro met een dubbellaags gitaargeluid zet de sfeer en de ingetogen zang in combinatie met een stevige ritmesectie laat horen dat Metallica niet het alleenrecht recht op stevige metalballads.Warckon laat op High Treason horen dat de oldschool speed-/thrashmetal nog lang niet ter ziele is en weet, vooral door het einde van de cd, een evenwichtige en doeltreffende cd neer te zetten. Dat wordt een goed gedonder in België.