Xeno en het verhaal achter het album Sojourn


Naar aanleiding van de release van het album Sojourn zocht ik contact met de heren van Xeno om meer te weten te komen over het verhaal achter het album en de band.
Hierop volgde een tof interview met zanger/bassist Ruben Willemsen waarin hij één en ander toelicht. 
 
Goeiedag Ruben, 
Het album is al een tijdje uit maar ik wil jullie alsnog feliciteren met het geweldige resultaat. Vanaf de eerste seconden greep het mij bij de strot. Het aantal draaibeurten kan ik op dit moment al niet meer tellen.
Thanks Wouter, erg fijn om te horen!
Jullie debuut Atlas Construct uit 2016 kreeg al ontzettend mooie feedback en werd zelfs “album van het jaar” bekroond bij 3 voor 12. Ik kan mij voorstellen dat de lat dan hoog ligt. Ervaarden jullie dit zelf ook?
Het was 4 jaar geleden echt een fantastisch gevoel toen ons album tot “album van het jaar” werd bekroond. Maar als we terug keken op onze debuutplaat hoorden we vooral wat er beter moest. De lat hebben we daardoor torenhoog gelegd voor ons zelf.
Hoe hoog leggen jullie die lat voor jezelf?
We zijn zeer kritisch op onszelf. Dat is niet altijd even makkelijk, maar uiteindelijk hebben we daardoor wel een album neergezet waar we echt trots op mogen zijn. Ook over 4 jaar nog.
Was het lastig om met een, bijna compleet, nieuwe samenstelling dezelfde chemie te produceren om tot een dergelijk resultaat te komen?
Eigenlijk niet. We konden elkaar al snel vinden. De eerste paar maanden was het een beetje wennen, vooral omdat we met een extra gitarist gingen werken. Maar we raakte al snel in het schrijfproces verwikkeld en kregen erg veel inspiratie van elkaar. Uiteindelijk lag er binnen een vrij korte tijd een album klaar.
Wie is er verantwoordelijk voor de basiscomposities? Of is dit echt een samenspel? Hoe gaat het schrijven  bij jullie in zijn werk?
Dit gaat bijna altijd in samenspel. Meestal komt iemand met een idee, daar gaan we allemaal mee aan de slag en uiteindelijk komt er iets heel unieks uit. Omdat we niet allemaal vlak bij elkaar wonen werken we veel met software. We kunnen thuis allemaal opnemen, dat sturen we dan naar elkaar. Daarnaast werken we ook nog met een tablatuur programma om alles precies vast te leggen wat er gebeurd. Zo horen en zien we precies wat er gebeurd en kunnen we daar creatief mee omgaan.
Ik zag dat Lars van Mourik  weer terug is achter de drumkit. Hij was de oorspronkelijke drummer destijds in de periode dat de band nog Semiazas heette. Ik ken hem zelf van zijn werkzaamheden bij Fire Within en dit was voor mij een aangename verassing. Hoe is dit zo gelopen?
We zochten al een tijdje een nieuwe drummer. En drummers zijn vrij zeldzaam haha! We wisten dat Lars een hele goede drummer is en dat hij ook van progressieve muziek houdt. We hebben het contact ook nooit helemaal verloren, je komt elkaar vaak genoeg tegen in de (metal) muziek wereld. Het is een kleine wereld. Lars vond een nieuwe uitdaging erg leuk en we zijn dolblij met hem!
Zeeland, en met name Middelburg, is niet zo heel groot. Hoe vind je dan in hemelsnaam zulke getalenteerde muzikanten bij elkaar?
Als je goed zoekt zijn er overal getalenteerde muzikanten, ook in Middelburg! Daarnaast hebben we ook nog wat leden geïmporteerd uit Nijmegen en Amsterdam.
Het album is grotendeels opgenomen gedurende de beperkingen van Covid. Het klinkt ook niet echt als een album dat door alle leden thuis apart is opgenomen. Hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen?
We hebben eerst heel veel tijd besteed aan demo tracks. Deze hebben we samen opgenomen en gemixt. Toen we daar helemaal tevreden over waren zijn we naar de juiste producer gaan zoeken om ons album zo goed mogelijk te laten klinken. Op die zoektocht kwamen we Roelof Klop tegen. Toen de lockdown flink bezig was hebben we nog wat partijen ingespeeld totdat deze perfect waren en daarna samen met Roelof aan de sounds gaan zitten. We hebben veel (online) vergaderingen gehouden en zeer lange mixernotes gemaakt totdat we helemaal tevreden waren. We zijn erg perfectionistisch en vinden het een wonder dat Roelof ons nog aardig vindt haha!
Jullie hebben nu een contract bij het Spaanse label Art Gates Records. Vooral om internationaal bekendheid te krijgen natuurlijk een geweldige kans. Hoe zijn deze contacten ontstaan?
Na ons debuutalbum zijn we benaderd door een aantal verschillende labels, een daarvan was dus Art Gates Records. Uiteindelijk kregen we bij hun het beste gevoel en daar zijn we mee gaan samenwerken. Het was erg fijn om dit samen met hun te doen, het eerste album hebben we in eigen beheer uitgebracht en daarbij kwamen we zo veel dingen tegen waar we nog nooit over hadden nagedacht. De release van Sojourn was heel erg smooth vergeleken met ons debuut.
Er zal nu ook wel weer nieuwe vraag zijn naar het vorige album. Is dit nog ergens te koop?
Ja zeker! Deze is sowieso te koop bij onze live shows en online via onze bandcamp, zo lang de voorraad strekt!
En de laatste vraag: Wat kunnen wij nog meer van jullie verwachten? Ofwel hoe kun je dit album in hemelsnaam overtreffen? Ik weet één ding dat ik jullie vanaf nu blijf volgen!
We zijn alweer volop in schrijfmodus. Doordat er nu geen shows zijn is dat ongeveer het enige wat we kunnen doen. We hopen natuurlijk dat we met het volgende album Sojourn kunnen overtreffen! Maar we zullen het zien, we hebben er in ieder geval al erg veel zin in.
Erg bedankt voor jullie tijd en muziek. Ik hoop tot snel ergens live on stage.
Bedankt voor het interview, wij hopen ook tot snel on stage!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Related posts

Forlorn: Midsommar Metal!

Will Putney (Fit For An Autopsy): We zijn gewoon een agressieve metal band

Harry Oelers (Axxis) – Ik zal vooral genieten van mijn pensioen