Op 17 september was er een nieuwe editie van Zingem Beeft. Dat ‘nieuw’ mag je zelfs letterlijk nemen, met een nieuwe locatie en een nieuwe datum, want dit Belgische indoorfestival ‘verhuist’ op de agenda van november naar september. Tegelijk blijft de organisatie trouw aan zijn formule met een doorsnede van de beste metal die België momenteel te bieden heeft.
Omdat de vorige editie uitverkocht was, wordt dit indoorfestival voortaan nog een maatje groter en is er de verhuis naar een andere venue: De Mastbloem in Kruishoutem (Kruisem). Het is daarbij heel jammer dat de eerst aangekondigde headliner Spoil Engine verstek moet geven. Het had mooi geweest om die Belgisch-Nederlandse band in Kruisem aan het werk te kunnen zien met de nieuwe zanger(es), maar dat zal voor een volgende editie zijn.
Op tijd komen was de boodschap. De aftrap van Zingem Beeft werd gegeven door Patroness, een band uit het Antwerpse die ‘nog maar’ sinds 2019 actief is en die doom en black metal verwerkt tot een eigen sound. Deze band bracht eerder dit jaar het album Fatum uit en dat album vormde de hoofdmoot van de set, aangevuld met Dominae, een track van hun eerste demo. Goeie nummers en de band speelde zijn set heel nauwgezet. Het is evenwel zanger Guy die met alle aandacht gaat lopen. Een geboren entertainer en een man van het grote gebaar. Vaak met de armen wijd, alsof hij de wereld moet omarmen. Of omdat hij zichzelf aan het kruis wil laten nagelen. Welke van de twee, dat zullen we even moeten navragen. Het publiek dat al aanwezig was, werd naar het podium gezogen. Guy dankte hen uitgebreid om al op zo’n onchristelijk vroeg uur aanwezig te willen zijn en dan ook nog eens ‘niet weg te lopen naar de bar’. Voor een fijne band als Patroness kan een frisse pint wel wachten.
Stories From The Lost stond dan met een hele andere attitude op het podium van De Mastbloem. Eerder met een gevoel van veel vertrouwen in het eigen kunnen. Deze band brengt postmetal met een progressieve toets. De band uit Zottegem bracht al vier albums uit en daarvan is Alternate Endings uit 2020 het meest recente. Dat album vormde het gros van de set in Kruisem, met aan het einde nog een oudere track, The Haze.
De band werkt al even aan ideeën voor nieuwe nummers, maar daarvan kregen we nog niks te horen. Stories From The Lost was op Zingem Beeft niet de bekendste band of de band die het meeste publiek tot voor het podium wist te lokken, maar deze band was wel voor heel wat ensen een aangename ontdekking.
Naar de set van Carrion op Zingem Beeft heb ik uitgekeken. Ik zag de band al vaker, maar dan doorgaans in kleinere clubs. Ik was heel benieuwd hoe dat dan zo klinken in een toch iets grotere zaal. Dat viel tegen. Tijdens de reguliere soundcheck kreeg hun eigen geluidsmand maar niet alle knopjes en schuifjes ingeregeld en tijdens de set werd er nog veel bijgestuurd, maar echt goed werd het geluid maar niet. Wat een gemiste kans. Want Carrion had heel wat nieuwe nummers voor te stellen en Zingem Beeft was zo goed als een thuismatch, dus ze hadden veel volk mee. Van de nieuwe nummers kan ik eigenlijk vooral zeggen dat er waarschijnlijk heel vette drumpartijen op zullen staan. Voor het nieuwe nummer Genetic Alteration werd tijdens Zingem Beeft zelfs een clip opgenomen en dat was blijkbaar het sein voor de lichtman om even pauze te nemen van zijn hyperkinetische flitsopera die het geduldige publiek vooral enerveerde.
Dat Carrion niet helemaal onderuit ging, was te danken aan het entertainende talent van gitarist Mathieu en het charisma van zanger Sven.
Your Highness mixt sludge met groovemetal en stoner. Deze band bracht zopas nog de EP The Ragbag Vol. 1 uit en hoewel wij nooit de beste waren in wiskunde leert de ervaring ons dat daar doorgaans een Vol. 2 op volgt en die werd inderdaad aangekondigd, net als het album dat de twee EP’s verbindt. Eerder dit jaar speelde deze band nog de Morgue aan flarden op Alcatraz Open Air, een kunstje dat ze eerder al uithaalden op Graspop, Desertfest en Pukkelpop.
Als Your Highness Zingem niet kon doen beven, dan niemand, dachten wij vooraf en we kregen gelijk. Met de kracht van een bulldozer banjerde Your Highness door zijn set en alles moest wijken voor dat beukende geweld.
Cobra The Impaler was de vervangende subheadliner en deze band wist iedereen in het publiek te imponeren. Hun veelgeprezen debuutalbum Colossal Gods opende de deuren naar heel wat grotere festivals zoals de Lokerse Feesten en Alcatraz Open Air en – naar het recept van Zingem Beeft – is dit toch een band die je niet in elk Vlaams jeugdhuis zal tegenkomen.
Het is een band die bovendien snel groeit in podium-présence. Met name zanger Manuel stijgt boven zichzelf uit zodra de gitaren uit de boxen knallen. Dit is een band die zonder problemen het buitenland moet kunnen veroveren. Wat een band.
Reject The Sickness promoveerde door het afzeggen van Spoil Engine tot headliner en deze melodic deathmetalband heeft al verschillende Europese tournees op zijn palmares. Deze Gentse band is bijvoorbeeld net terug van een Europese tournee als support van Vader en speelde eerder op Metaldays in Slovenië en op Graspop. De band maakt al podia onveilig sinds 2007 en bracht in Kruishoutem een dwarsdoorsnede van hun drie full-albums. Dit was niet alleen muzikaal een heel degelijke set, ook de lichtshow en de niet aan inflatie onderhevige rookkanonnen maakten het helemaal af.
In Vlaanderen wordt het ene concert na het andere festival afgelast, net nu het na corona opnieuw allemaal mag en kan. In die omstandigheden mag Zingem Beeft een pluim op de hoed steken om de helft meer publiek te lokken dan vorig jaar. Over de affiche zal elkeen wel wat te zeuren hebben, maar als organisatie liep alles op wieltjes. Zelfs het uurschema werd netjes aangehouden. Het is altijd leuk om een festival te zien groeien en voor Zingem Beeft is het einde van de groei nog niet in zicht. Volgend jaar in september zijn wij alvast opnieuw van de partij.